Illustration av kvinna som sitter med en mobiltelefon

Nyhetsbrev

Få de senaste artiklarna om hälsa, arbetsmiljö och ledarskap

16 januari, 2024

Expertens råd för lyckad konflikthantering

Slitningar. Osämja. Konflikter. De flesta håller nog med om att sådant tar energi och känns olustigt. Det är dock inget skäl att sopa saker under mattan – vi borde i …

12 januari, 2024

Förhindra arbetsolyckor med en god säkerhetskultur

2023 var ett mörkt år för arbetsmiljön. Vi hade 59 dödsfall på grund av arbetsplatsolyckor i Sverige – den högsta siffran sen 2011. Att bygga en stark säkerhetskultur på arbetsplatsen …

9 januari, 2024

Ta hand om händerna – bedöm riskerna vid handintensivt arbete

Har ni medarbetare som arbetar mycket med händerna? Då behöver ni följa reglerna kring handintensivt arbete. Här går vi igenom arbetsgivarens ansvar för att förhindra belastningsbesvär. ”Handintensivt arbete” syftar på …

4 januari, 2024

Så gör du arbetsplatsen hållbar för hjärnan

Känner du till hjärnans sju grundläggande behov? Här får du veta hur ni kan tillgodose dem på arbetsplatsen för att hjälpa medarbetare att må – och prestera – bättre. Sju …

18 december, 2023

Så hanterar du ovälkomna beteenden på arbetsplatsen

Qurant fick nyligen besök av Lennart Gustafsson från Lika Villkor, en av våra samarbetspartners. Med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet berättade han om hur arbetsgivare bäst hanterar ovälkomna beteenden …

12 december, 2023

God natt – planera nattskiftet så bra det går

Nattarbete är generellt negativt för hälsan, men det finns strategier för att minska riskerna. Här lär du dig vad arbetsgivare och medarbetare kan göra för att hantera nattskift på ett …

5 december, 2023

Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar

Som ledare eller HR-ansvarig vet du att anställdas hälsa är avgörande för företagets framgång. När en medarbetare blir allvarligt sjuk är det viktigt att hjälpa dem tillbaka till hälsa och …

1 december, 2023

Utmattningssyndrom del 3: Så stöttar du stressade medarbetare

Skapa en tillåtande arbetskultur, våga hålla omsorgssamtal med medarbetare som signalerar stress, och sätt tydliga gränser. Det är några av Maria Ergüls råd till chefer som vill motverka utmattning på …

Utmattningssyndrom del 2: Fem förebyggande råd till chefer

Vad gör du som chef när en medarbetare drabbas av utmattningssyndrom? Många upplever det som svårt att veta hur man bäst bemöter en medarbetare med mental ohälsa. Här summerar vi …

Utmattningssyndrom del 1: Fånga upp tidiga signaler på arbetsplatsen

I dagens arbetsliv är stress den vanligaste orsaken till längre sjukfall. Statistik från Försäkringskassan visar att fler är sjukskrivna för stress idag än någonsin tidigare. När kraven på en medarbetare …

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR