Livsmedelskedjan Lidl satsar på att vara proaktiva som arbetsgivare och gör en rad insatser utöver det vanliga för att stärka medarbetarna. De tar till exempel regelbundet tempen på trivseln i organisationen och erbjuder personalstöd av psykolog, jurist och ekonom. Nu har de samlat insatserna under konceptet Må bra på Lidl.
Hälsofrämjande arbetsgivare gör mer än att bara undvika olyckor i arbetet och minimera sjukfrånvaron. Lidl profilerar sig genom att göra insatser som de ser ökar välmående på jobbet.
– Bara att tillsätta en sådan roll som min visar att detta är en högt prioriterad fråga, säger Sara Larsson, arbetsmiljöstrateg på Lidl.
Sedan ett och ett halvt år jobbar hon med social och organisatorisk arbetsmiljö på Lidl. Där finns också specialister inom fysisk arbetsmiljö och arbetssäkerhet.
Trivselbarometern visar hur medarbetarna trivs i realtid
Under våren införde Lidl Trivselbarometern, en återkommande SMS-undersökning där medarbetarna får svara på tre frågor om trivsel för att ge organisationen en bild av trivseln ute i de drygt 200 butikerna. Undersökningen är en del i samarbetet med Qurant och är kopplad till Hälsoportalen, som ger chefer och ledning översikt på hälsoläget i organisationen i realtid.
Lidl gör också mycket annat för att stärka sina medarbetare. Sedan en tid erbjuder de medarbetarna att anonymt och kostnadsfritt kontakta expertis inom ekonomi, juridik och psykologi.
– Det här ser vi som ett bra sätt att sänka tröskeln för att söka hjälp. Om någon känner oro eller har behov av samtalsstöd så kan man få upp till fem tillfällen med varje expert inom dessa områden, berättar Sara Larsson.
Välmående medarbetare presterar bättre
Nu har Lidl samlat alla sina hälsoförmåner under ett koncept som de kallar Må bra på Lidl. Tanken med dessa insatser är en långsiktig investering: medarbetare som mår bra presterar bra.
– Vi brukar prata om alternativkostnader. Vad kostar det när medarbetare inte mår bra? Och vad kan vi investera i stället? Sedan vill vi att de initiativ vi gör för arbetsmiljön ska vara förankrade i vetenskap, säger Sara Larsson.
Chefer gör skillnad för hälsa och arbetsprestation
För Sara Larsson är det tydligt att arbetsmiljö är en ledningsfråga som behöver finnas med i verksamhetsplanering och budget.
– När vi kan åtgärda tecken på ohälsa tidigt kan vi hjälpa medarbetare i tid, något som gynnar både den enskilda medarbetaren och företaget. Mycket handlar om att arbeta genom cheferna, att se till att de har goda relationer och bryr sig om medarbetarna. Därför arbetar vi också med ledarutbildning och chefsstöd.
JENNIE JENSEN
Arbetar du med arbetsmiljö och personalfrågor? Hör av dig till oss på Qurant så berättar vi gärna hur vi kan hjälpa er få en överblick över hälsan i organisationen och bli mer proaktiva som arbetsgivare. Vi vinner på hälsa tillsammans!