Vad gör man när en medarbetare ofta stannar hemma utan att det finns någon tydlig sjukdomsbild? Förstadagsintyg används ibland vid frekvent frånvaro, men det kan väcka många frågor. Här reder vi ut när det kan användas, och när det bör undvikas.
Så fungerar förstadagsintyg
Förstadagsintyg innebär att en medarbetare måste visa upp ett sjukintyg redan första dagen vid varje sjuktillfälle. Precis som ett läkarintyg så är förstadagsintyg ett bevis på nedsatt arbetsförmåga.
Beslut om förstadagsintyg ska bekräftas i skrift till medarbetaren, och det får som mest gälla i 12 månader. Intyget utfärdas av en vårdgivare som anvisats av arbetsgivaren – exempelvis en läkare eller sjuksköterska. Om medarbetaren inte kan visa upp något förstadagsintyg så kan frånvaron anses som olovlig, och arbetsgivaren behöver inte betala ut någon sjuklön.
Det finns bättre verktyg
Då ett förstadagsintyg enbart behöver visa på nedsatt arbetsförmåga så hjälper det inte en arbetsgivare att förstå medarbetarens problem. Det finns exempelvis inget krav om att det ska leda till vård, eller ens förklara vad sjukdomstillståndet är. Därför blir det svårt att hitta några långsiktiga lösningar.
På Qurant Företagshälsa anser vi att intyget ska ses som en sista utväg. Många chefer ringer oss innan de utfärdar förstadagsintyg, och hittar ofta mer konstruktiva alternativ. Vår erfarenhet är att man ofta kommer längst med ett samtal – att helt enkelt fråga medarbetaren, hur mår du och hur kan jag hjälpa dig? Därför rekommenderar vi alltid hälsosamtal som första steg för medarbetare med hög frånvaro. Ett sådant samtal sker mellan chef och medarbetare, och det är klokt att ha förberett några frågor och en struktur i förväg. Som chef vill du främst göra två saker:
Synliggöra frånvaron för medarbetaren
Vissa kanske tänker att ”en dag då och då” inte är så allvarligt, så berätta hur många dagar det egentligen handlar om. Jämför om du kan med den genomsnittliga sjukfrånvaron i företaget eller arbetslaget, för att visa att frånvaron inte är på en rimlig nivå för arbetsplatsen.
Fråga hur de faktiskt mår
Här hjälper det att ha en god och förtroendefull relation med medarbetaren från början. Den här personen kanske inte är förkyld varje månad, men det kan mycket väl finnas andra problem i bakgrunden. Kan det handla om missbruk, problem i hemmet, eller misstrivsel på arbetsplatsen? Försök att vara både empatisk och lösningsfokuserad; finns det något du kan göra för medarbetaren? Eller kan du rekommendera stöd via en tredje part?
Du hittar mer information om hur man håller hälsosamtal här.
Då kan du använda förstadagsintyg
För att begära förstadagsintyg av en medarbetare så behöver ni ha så kallade ”särskilda skäl”. Det sker oftast när medarbetaren har varit frånvarande ett flertal gånger under en begränsad tid, utan att det finns någon indikation om exempelvis kronisk sjukdom som kan förklara den frekventa frånvaron.
Det är viktigt att minnas att förstadagsintyg inte ska användas som ett straff. Intyget är snarare ett verktyg för att visa att medarbetaren har nedsatt arbetsförmåga vid det aktuella tillfället. Det handlar egentligen bara om att bekräfta rätten till frånvaro och sjuklön. Tyvärr gör förstadagsintyg liten nytta när det gäller att komma till botten med den frekventa frånvaron.
Då bör du undvika förstadagsintyg
Om en medarbetare lider av psykisk ohälsa avråder vi starkt från förstadagsintyg. Att behöva hitta, ringa och besöka en vårdgivare på kort notis när man redan är i psykisk obalans kan öka stressen och förvärra problemet ytterligare. Därför bör arbetsgivaren avstå från förstadagsintyg och söka andra lösningar med hjälp av en lämplig vårdgivare.
Vi på Qurant vet att det kan vara lättare sagt än gjort att bemöta en medarbetare som mår dåligt. Därför finns vi här med rådgivning, riktlinjer och mallar när arbetsgivare och chefer behöver det som mest.
Boka ett möte för att lära dig mer om hur vi hjälper företag.