Hållbar Hälsa

Så gör du arbetsplatsen hållbar för hjärnan

Illustration av hjärna som lyfter vikter

Känner du till hjärnans sju grundläggande behov? Här får du veta hur ni kan tillgodose dem på arbetsplatsen för att hjälpa medarbetare att må – och prestera – bättre.

Sju behov ingår för att hjärnan ska fungera som bäst; en mental ”tallriksmodell” bestående av sömn, motion, hjärnvila, relationer, aktiviteter, fokustid och chilltid.

De amerikanska forskarna David Rock och Daniel Siegel har tagit fram den mentala tallriksmodellen utifrån neurovetenskaplig forskning. Den beskriver aktiviteter som är viktiga för att stärka kopplingarna mellan olika delar av hjärnan och minska långvarig stress.

Så använder du den mentala tallriksmodellen

Vad som är optimalt för en individ kan skilja sig från en annan, men alla sju delar är viktiga. Den mentala tallriksmodellen kan användas som ett stöd för att hitta balans mellan de olika behoven.

Illustration av hälsosegrar: Den vetenskapliga vägen till ett friskare liv

Källa bild: Hälsosegrar: Den vetenskapliga vägen till ett friskare liv (Norstedts, 2021)

Sömn
Sömnen är den i särklass viktigaste faktorn för återhämtning. Som arbetsgivare är det därför viktigt att begränsa kommunikation utanför arbetstiden. Tydliggör när medarbetare behöver vara tillgängliga – och när de inte behöver det.

Motion
Människor mår inte bra av att sitta still hela dagen. I stillasittande yrken bör arbetsgivaren alltså uppmuntra till rörelse och inhämtning av dagsljus under arbetstid. Exempelvis i form av rörelsepauser, lunchpromenader, eller genom att ta möten under en promenad.

Hjärnvila
Skapa stunder och utrymmen där medarbetare kan ta en paus från yttre stimulans. Se till att det finns miljöer på arbetsplatsen där medarbetarna kan ta en stund för att ”bara vara”, utan element som stör sinnena. Exempel på vilsamma aktiviteter är att låta blicken vila ut genom ett fönster, eller göra en andningsövning.

Fokustid
För många är morgonen den bästa tiden för fokuserat djuparbete. Lägg därför hellre möten på eftermiddagarna. Kom också överens om hur tillgängliga ni behöver vara; måste medarbetare till exempel besvara mejl eller telefonsamtal direkt?

Relationer
Som arbetsgivare kan du behöva hitta strategier för att bygga samhörighet mellan medarbetare och chefer, då det är viktigt att alla känner sig sedda och hörda på arbetsplatsen. Psykologisk trygghet skapar en stabil grund för goda relationer och samarbete. Louise Bringselius, docent och lektor i organisation och ledning, har sammanfattat sju steg för att bygga en psykologiskt trygg organisation.

Aktiviteter
Tillfällen då en person känner driv och meningsfullhet som får dem att längta efter att göra en aktivitet igen beskrivs av forskarna som ”playtime”, det vill säga lektid. Det finns goda skäl att uppmuntra aktiviteter som gör att den inre gnistan kan ta fyr – den energin spiller över i andra delar av livet. Mer kul på jobbet och på fritiden kan alltså ge positiva effekter även i arbetet.

Chilltid
Forskarna påpekar även vikten av ”downtime”; tid att ta det lugnt. I jakten på effektivitet och produktivitet får ofta den här biten stryka på foten, men det finns skäl att införa lugnare stunder under arbetsdagen. Stunder utan något specifikt mål eller någon förbestämd aktivitet har nämligen visat sig främja nya insikter och bättre beslutsfattande. Uppmuntra därför medarbetare att ta regelbundna pauser och ge dem förutsättningar för att pauserna faktiskt kan bli av – exempelvis genom att planera möten med tid för pauser emellan.

På Qurant Företagshälsa hjälper vi företag förbättra arbetsmiljön, arbeta proaktivt med hälsa och sänka sjukfråvaron. Boka ett möte för att se hur vi kan hjälpa just ditt företag.

JENNIE JENSEN

Källa: Hälsosegrar: Den vetenskapliga vägen till ett friskare liv (Norstedts, 2021) av Linda Bakkman, Örjan Ekblom och Sissela Nutley.

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR