Hälsosamtal har många fördelar och är till för att fånga upp ohälsa hos dina medarbetare – innan det gått för långt.
Ett hälsosamtal är ett informellt samtal mellan en medarbetare och dess personalansvarig.
– Syftet med hälsosamtal är att upptäcka ohälsa i ett tidigt skede, men också att visa medarbetaren att du som ansvarig bryr dig om din personal, säger Jenny Dahlberg, sjuksköterska och van vid att stötta arbetsgivare i samband med hälsosamtal.
Anledningar att hålla ett hälsosamtal
Har någon i din personal haft mycket frånvaro under kort tid eller har du uppmärksammat att medarbetaren inte mår bra på jobbet? Då kan det vara dags för ett hälsosamtal innan ni exempelvis kräver förstadagsintyg.
Det kan vara svårt att ha ett samtal med en medarbetare och ställa känsliga frågor som resulterar i att hen delar med sig av privata saker. Ibland kan det vara bra att ta stöd i det. Kontakta gärna oss då så hjälper vi dig, vi hanterar dessa frågor dagligen. I vår hälsoportal finns också digitala verktyg och mallar som underlättar förberedelser och hantering för dig som ansvarig.
Förbered samtalet
Det är viktigt att förbereda inför samtalet. Om du som chef kallar medarbetaren utan att ha underlag för oro så blir det inte ett kvalitativt samtal. Ta därför fram argument och förbered stödfrågor såsom frånvarostatistik och konkreta situationer där du känt oro samt eventuella egna idéer på lösningar.
Tips att tänka på under samtalet
1. Inled med varför initiativet till mötet uppkommit men låt medarbetaren själv berätta om sin situation.
2. Berätta syftet med samtalet, att det är för medarbetarens skull och att det görs av omtanke.
3. Undvik slutna frågor som svaras med ja/nej:
– Sluten fråga: Trivs du på jobbet?
– Öppen fråga: Hur trivs du på jobbet?
4. Kom ihåg att du håller samtalet för att du vill att din personal ska må bättre, fokusera därför på lösningar och blanda inte in något om kostnader eller brist på lojalitet.
5. Det är inte alltid så att du som personalchef har alla svar. Ta hjälp om du behöver från en företagshälsa som exempelvis Qurant.
6. Avsluta mötet med en sammanfattning och en tydlig plan oavsett om denna innebär att kontakt ska fortsätta med en läkare/sjuksköterska eller att du själv ska ta det vidare.
7. Boka in ett uppföljningsmöte direkt så att din personal förstår att du verkligen vill att detta ska fungera långsiktigt.
Vi hjälper dig!
Som kund hos Qurant får du en notifikation när det är dags för ett hälsosamtal, och en strukturerad mall du kan använda som underlag vid samtalet. Du får också statistik på medarbetarens sjukfrånvaro, till exempel i form av antal dagar samt tillfällen medarbetaren har varit sjuk de senaste sex månaderna.
Vi erbjuder också ett fördjupat hälsosamtal med företagssköterska. Det beställer du via vårt hälsoteam eller genom hälsoportalen.