Yogans positiva hälsoeffekter


Psykisk ohälsa och Stress | Qurant nyheter

Förbättrad fysisk och psykisk hälsa, bättre prestation och ökat skydd mot sjukdomar är bara några av hälsofördelarna yogan bär med sig. Forskning visar att yogaträning ger många positiva effekter efter bara kort tids utövande.

En växande rörelseform

De senaste åren har intresset för yoga, meditation och mindfulness vuxit lavinartat. Från att ha varit relativt okänt till att vara en självklar och viktig del i mångas vardag. Mer än 1 av 10 i Sverige utövar idag yoga eller någon form av avspänningsövningar. Och många väljer yoga framför andra motionsformer.

Hög stressnivå, utbrändhet eller smärta är vanliga orsaker till att börja med yoga. Det är också ett allt vanligare sätt att minska depression, ångest eller annan psykisk ohälsa. Bland många elitidrottare och högpresterande yrkesverksamma är yoga- och mindfulness-praktiker en metod för att hitta fokus, återhämtning och höja förmågan att prestera på topp.

Förebygger ohälsa och skyddar mot sjukdom

Forskning ger också vetenskapligt stöd åt yogans uråldriga praktiker. Regelbundet utövande av yoga kan både förebygga och skydda oss mot vissa sjukdomar. En studie visade att så kallad ”Tummo breathing”, en form av andningsmeditation, påtagligt minskade symptomen vid virusinfektion. Regelbundna yogautövare uppvisade även lägre inflammationsnivåer i kroppen. Andra studier slår fast att regelbundet utövande av yoga- och meditationsformer har positiva effekter på stress, depression, smärta, sömnsvårigheter och högt blodtryck.

Positiva förbättringar på kort tid

Även personer som aldrig mediterat eller yogat förut kan uppleva positiva effekter i ökat fokus och minskade stressnivåer, efter bara ett par dagars regelbunden meditation. Oavsett vilken form av yoga eller meditation du väljer kan regelbunden träning bidra till att:

– Skärpa mentalt fokus
– Öka fysiskt och psykiskt välbefinnande
– Träna kroppens rörlighet och styrka
– Reglera nervsystemet och återhämta sig från stress och fysisk ansträngning
– Förbättra förmågan att slappna av och att vara närvarande

Känslan av att kunna påverka livskvaliteten och öka välbefinnandet genom konkreta handlingar är djupt stärkande. Bortsett från värdet att tillägna sig själv en lugn stund på mattan kan yogan få dig att hantera vardagen bättre.

Kostnadsfri yoga – start 21 februari

Sugen på att prova på yoga och se hur regelbunden träning kan ha positiv inverkan på ditt liv? Varje måndag kl 18:00 – 19.00 med start 21 februari erbjuder vi yoga online.

Yogan leds av Benjamin Black, cert. yoga- och meditationslärare samt aukt. Feldenkraispedagog.
Ingen tidigare yogavana krävs.

Yogan är kostnadsfri för alla kunder hos Qurant!

Boka din plats här

Om Ben

En blandning av nyfikenhet och behovet av någonting som gav mig balans, lugn och återhämtning från diverse skador fick mig för 15 år sedan att börja närma mig både Feldenkrais och olika former av yoga. Jag slutar aldrig förundras över dessa praktiker och hur vi kan påverka våra liv och vår hälsa genom att sakta ner i vår tillvaro och lyssna till hur vi andas och hur vi rör oss.

Efter några års eget utövande utbildade jag mig till yogalärare i Mysore, Indien. Kort därefter det bestämde jag mig för att fördjupa mig ytterligare i kroppen och fullföljde en fyraårig utbildning till Feldenkraispedagog i London. Idag jobbar jag med både yoga och Feldenkrais; jag föreläser, ger klasser, kurser och workshops både online, i Sverige och i Storbritannien samt ger individuella sessioner och behandlingar genom min verksamhet Stockholm Feldenkrais Center. Just nu håller jag regelbundna klasser på den fantastiska yogastudion AYÄM på Regeringsgatan 83 i Stockholm.

En stor del av mitt arbete är specialiserad mot smärtproblematik, stress & utbrändhet och arbete med människor så som idrottare och scenkonstnärer som vill optimera sin prestation och hitta effektiva sätt till återhämtning och avslappning, men jag välkomnar alla som söker en förändring i sitt liv och vill förstå hur deras underliggande vanor och spänningsmönster påverkar dem, och hur de kan förändras.

Hälsobloggen

13 juli, 2022
7 enkla sätt att få koll på stressen och sänka kortisolet
Läs mer
Skogsbad och hallucinogena svampar – recept mot depression?
Läs mer