Hållbar Hälsa

Så kan du hjälpa medarbetare bryta dåliga vanor

Hjälp medarbetare bryta dåliga vanor

Att sluta röka, bli mindre stillasittande eller gå ner i vikt är vanliga mål för den som vill förbättra hälsan. Men att gå från tanke till handling kan ta emot. Hur kan du som chef stötta en medarbetare som vill ha bättre vanor? Det får du veta här.

Kan man som chef verkligen lägga sig i medarbetarens hälsovanor? Ja, med rätt inställning. Det menar Pia Borgudd som är sjuksköterska och ansvarig för Qurants hälsoteam. Hon har lång erfarenhet som chef i vården.
– Märker du att någonting påverkar medarbetarens arbete så kan du fråga om det. Vi ser till exempel att det är ganska vanligt idag att framför allt yngre medarbetare kommer trötta till jobbet efter att ha suttit uppe sent och spelat.

Medarbetarsamtalet är ett annat forum där det kan passa bra att fråga om medarbetarens vanor.
– Då kan du som chef fråga om det är någon vana som medarbetaren har som han eller hon skulle vilja förändra? Då kan du också erbjuda dig att stötta.

Bättre vanor och en hälsosammare livsstil är inte bara en vinst privat för medarbetare, utan även för arbetsgivaren som sannolikt får en mer välmående och produktiv medarbetare med färre sjukdagar. Därför gör chefer klokt i att stötta sina medarbetare om de får möjligheten.

Börja med ett hälsosamtal

Via Qurant kan arbetsgivare och chefer få material och verktyg som främjar nya, bättre vanor. Ett samtal mellan chef och medarbetare om deras hälsa och livssituation är ofta en bra start på processen. Chefen kan föreslå det med anledning av att medarbetaren själv berättat om ohälsa eller något de vill förändra – eller till följd av upprepad sjukfrånvaro.

Hälsosamtalet handlar om att skapa en bild av läget för att sedan hitta lösningar. Qurant-kunder hanterar och dokumenterar sina hälsosamtal digitalt i Hälsoportalen. Där finns både frågor och en tydlig och användarvänlig struktur för en handlingsplan.

Ibland kan hälsorelaterade frågor vara svårt för chefen. Då kan ett trepartssamtal fungera bättre. Chefen håller då i samtalet, men en företagssköterska är med och för samtalet framåt. Ett sådant samtal kan ske både på arbetsgivarens och medarbetarens begäran.
– Det kan vara skönt för båda med en neutral part, säger Pia Borgudd.

Om problemet eller vanan medarbetaren vill förändra inte är direkt arbetsrelaterat så kan företagshälsan erbjuda råd om var de kan vända sig externt. Om det ändå inte blir någon förändring kan ett fördjupande hälsosamtal bli aktuellt. Hos Qurant leds samtalet av en företagssköterska och innebär en större kartläggning av medarbetarens arbetssituation, livsstil och sociala situation. I ett sådant samtal pratar man med medarbetaren även om ämnen som tobak, alkohol, droger, dopning och spel. Därefter kommer man tillsammans fram till en handlingsplan.

Glöm inte att följa upp

Uppföljning är en nyckel för att hjälpa medarbetare som arbetar med livsstilsförändringar.
– Det gäller att hålla i och stämma av med medarbetaren, gärna någon gång i veckan. Det är lätt att man som chef tycker det är lite skönt att man har hanterat ärendet, men det viktiga är att fortsätta hålla i, säger Pia Borgudd.

Det är också viktigt att uppföljningen från chefen inte uppfattas som kontroll utan som genuin omtanke och som en hjälp på vägen.
– Fråga: hur går det? Behöver du mer hjälp?

Här gäller det att som chef förhålla sig professionellt till medarbetaren och inte glida in i en föräldraroll. I den bästa av världar har du som chef redan lagt ner tid och energi på att bygga en förtroendefull relation med medarbetaren så att frågor och erbjudanden om hjälp landar som omtanke och inte som kontroll.
– Att ha en god relation kommer hjälpa igenom hela ledarskapet och bygga medarbetarens lojalitet, menar Pia Borgudd.

Var en god förebild och sätt gränser

En annan viktig aspekt är att vara en god förebild själv som chef.
– Sprid energi i stället för att klaga på hur trött du är. Var ett gott exempel. Var tydlig med att du inte är tillgänglig dygnet runt. Det finns ofta en osund gränslöshet mellan arbete och fritid idag som påverkar både psykisk ohälsa och stress.

Rätt frågor kan göra stor skillnad

Till syvende och sist är det medarbetaren själv som måste hitta motivationen till att göra en livsstilsförändring, men arbetsgivare och chefer kan i samarbete med företagshälsan göra stor skillnad på vägen. Pia Borgudd minns ett företag där det var en säljare som gjorde en helomvändning.
– Han var en jätteduktig säljare men efter pandemin hade han blivit ointresserad, gått upp i vikt och halkat ur sina goda vanor. Han och jag pratade om vad han såg framför sig att han behövde göra, hur ofta han tänkte göra det och på vilka sätt gällande kost och träning. Bara de frågorna gjorde stor skillnad.

Medarbetaren inledde sin livsstilsförändring och Pia Borgudd följde upp utvecklingen med någon månads mellanrum. För säljarens del var det tydligt att han bara behövde en knuff genom att bolla dessa saker med någon utomstående. Ett halvår senare så mådde han bättre och hans chef såg en fantastisk utveckling – säljaren hade blivit sig själv igen.
– Det var fantastiskt att se, han fick en helt annan klang i rösten!

JENNIE JENSEN
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR