Arbetsmiljöverket har tagit fram en ny regelstruktur för att göra det enklare att förstå och följa arbetsmiljöreglerna. För arbetsgivare innebär de nya reglerna att planer och rutiner kan behöva uppdateras enligt de nya föreskrifterna.
Arbetsmiljöverket vill göra det tydligare vilka regler som gäller för vem. De vill också lägga mer fokus på att det är föreskriften om det systematiska arbetsmiljöarbetet som är grunden för allt arbetsmiljöarbete. Den nya strukturen ska ge bättre överblick över hur föreskrifterna hänger ihop, och reglerna ska vara lättare att förstå, skriver Allt om arbetsmiljö.
Antalet föreskrifter minskar kraftigt
Det har tagit sju år att ta fram den nya regelstrukturen. Den behövdes eftersom det nuvarande regelverket har vuxit fram under fyrtio års tid och dessutom kompletterats med EU-direktiv. Antalet föreskrifter har nu minskat med mer än tre fjärdedelar, från 67 till 15. Dessutom har Arbetsmiljöverket digitaliserat hela regelverket så att det ska bli enklare att söka i föreskrifter och länka information vidare.
Nya strukturen utgår från roller
Nyheten i det här fallet är själva strukturen – samma arbetsmiljöregler och skyddsnivå finns kvar. Den nya strukturen utgår från roller, som till exempel arbetsgivare. Reglerna är uppdelade i en samling med grundregler som gäller oavsett verksamhet. Under övriga regler finns även de bestämmelser som gäller för särskilda branscher, exempelvis byggbranschen, skriver Allt om arbetsmiljö.
Arbetsgivare har drygt ett år på sig att förbereda sig
De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2025 och fram till dess gäller nuvarande regelverk. Redan nu går det att ta del av reglerna på arbetsmiljöverkets hemsida: Regelförnyelse – Arbetsmiljöverket (av.se). Myndigheten vill ge användare en möjlighet att förbereda sig på förändringen och uppdatera planer och rutiner där är nödvändigt.