Sjukvårdsförsäkring – Om vi inte är överens

Vi vill att du som har en sjukvårdsförsäkring hos oss ska känna dig trygg med hur vi hanterar ditt ärende. Men ibland uppstår det situationer där vi inte är helt överens. Då är det viktigt att du vet vilka möjligheter du har att få beslutet omprövat – och hur du ska göra. Här beskriver vi steg för steg hur du gör om du vill framföra ett klagomål eller begära en ny prövning av ditt ärende. Överprövningen är alltid kostnadsfri.

1. Börja med att kontakta din handläggare

Om du är missnöjd med ett beslut eller med hur ditt ärende hanterats – kontakta i första hand den handläggare som ansvarat för ditt ärende. Ett samtal kan ofta klargöra missförstånd och komplettera informationen.


2. Kontakta vår klagomålsansvarige

Om du fortfarande inte är nöjd efter kontakten med handläggaren kan du vända dig till vår klagomålsansvarige. Denna person granskar både beslutet och handläggningen – men vissa undantag finns. Klagomålsansvarig prövar inte ärenden som:

  • redan prövas eller har prövats av domstol, skiljeförfarande, nämnd eller annan extern instans

  • gäller en sakfråga som redan har avgjorts i någon sådan instans

Klagomålsansvarig är opartisk och arbetar självständigt.

Skicka in ditt ärende via e-post till: klagomalsansvarig@qurant.se
Ange följande i ditt mejl:

  • Namn

  • E-postadress

  • Ärendenummer

  • Telefonnummer

  • En tydlig beskrivning av vad du är missnöjd med

Vi återkopplar med information om hur ärendet hanteras inom 14 dagar. Ett skriftligt beslut skickas efter att vi granskat ärendet.

Observera att din begäran måste skickas senast 6 månader efter att du fick beslutet.


Kontakta försäkringsgivarens klagomålsansvarige

Du kan också vända dig direkt till försäkringsgivarens klagomålsansvarige:

Eir Försäkring AB (Klagomålsansvarig)
Box 3132
103 62 Stockholm
E-post: klagomal@eirforsakring.se


3. Andra möjligheter att få ärendet prövat

Vill du hellre få ditt ärende granskat av en extern instans? Då finns flera alternativ beroende på typ av ärende:

Personförsäkringsnämnden (PFN)

PFN prövar ärenden som rör personförsäkringar och där medicinsk bedömning krävs – exempelvis om du fått helt eller delvis avslag.
Ansökan måste göras inom ett år från att du skickade in klagomålet till försäkringsgivaren.

Box 24067, 104 50 Stockholm
08-522 787 20
www.forsakringsnamnder.se

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN prövar vissa försäkringstvister – men inte de som gäller medicinska bedömningar.
Anmälan måste göras inom ett år från att du kontaktat försäkringsgivaren.

Box 174, 101 23 Stockholm
08-508 860 00
www.arn.se

Domstol

Du har alltid rätt att gå till domstol. Kontakta närmaste tingsrätt för mer information.
Du kan ha rätt till ersättning för kostnader via rättsskydd i din hemförsäkring.

Konsumenternas Försäkringsbyrå

Här kan du få kostnadsfri vägledning och information om försäkringar.

Karlavägen 108, Stockholm
Box 24215, 104 51 Stockholm
0200-22 58 00
www.konsumenternas.se