Kvalitetspolicy

Dokumentnr: R2.00

Datum: 2023-08-16 | Version 01

Inledning

Företagets Kvalitetspolicy är framtagen på uppdrag av företagets ledning 2023-08-16 och är ett dokument med riktlinjer avseende kvalitet och faktorer som påverkar kvaliteten. Alla inom företaget förväntas följa policyn, såväl anställda som styrelsemedlemmar. Kvalitetspolicyn kommuniceras till företagets intressenter via vår hemsida.

Syfte och ansvar

Målet med företagets kvalitetsarbete är nöjda kunder. Företagets namn skall vara förknippat med hög kvalitet vad gäller personal, produkter/tjänster och kundservice.

Cheferna ska ansvara för att medarbetarna är informerade om vad policyn innebär och ge personalen möjligheter att efterleva den. De ska också ha som mål att få medarbetarna att känna ansvar och verka för förebyggande miljöarbete. Medarbetarna ska uppmanas att bidra med kreativa lösningar inom kvalitetsområdet. Yttersta ansvaret ligger hos styrelsen/ledningen. Ledningen skall sätta klara kvalitetsmål som kommuniceras, följs upp och revideras regelbundet. Som hjälpmedel i kvalitetsarbetet använder företaget, ledningssystem för kvalitet inom svensk företagshälsovård.

Vår kvalitetspolicy

Qurant skall ha ett högt kvalitetsmedvetande som genomsyrar hela vår verksamhet och målet för kvalitetsarbetet är nöjda intressenter.

Vi kravställer därför vår verksamhet där vi:
  • är lyhörda för kundernas krav och förväntningar
  • har rätt kompetens unikt för var kunds behov
  • har bra arbetsförhållanden för våra medarbetare
  • tar ansvar för att leverera rätt kvalitet
  • har vilja och förmåga att snabbt förändra oss till nya krav och förväntningar
  • regelbundet följer upp kundtillfredsställelse
  • ständigt förbättrar och utvecklar processer och medarbetare mot tydliga mål
  • på bästa sätt tillgodoser Qurants samtliga intressenters krav

Vi väljer leverantörer och partners som förstår, respekterar och har förmåga att leverera rätt kvalitet. Vi anser att nyckeln till vår långsiktiga framgång helt beror på vår gemensamma förmåga att skapa förtroende samt ett mervärde för våra kunder.


Miljöpolicy

Dokumentnr: R2.10

Datum: 2023-08-16 | Version 01

Inledning

Detta dokument ingår i vårt ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö och innehåller vår miljöpolicy som fastställdes vid ledningsmöte 2023-08-16. Målgrupp är alla anställda vid Qurant och företagets intressenter. Miljöpolicyn kommuniceras till företagets intressenter via företagets hemsida.

Bakgrund

Med miljö menas omgivning där organisationen verkar, omfattande luft, vatten, mark, naturresurser, flora, fauna, människa och samspelet mellan dessa (enligt ISO 14 001). Verksamheten ska präglas av ett förebyggande och återkommande miljöarbete, och ses som en ständigt pågående förbättringsprocess.Verksamheten ska vara föregångare i miljöarbetet, som ska bedrivas systematisk och strukturerat.

Syftet

Denna policy riktar sig till företagets medarbetare, leverantörer och andra intressenter och syftet är att beskriva företagets miljöarbete utifrån vilka områden i arbetet som är viktiga med exempelvis vem som har ansvar för vad, vilka mål som finns för företagets miljöarbete och vilken struktur miljöarbetet har.

Policy

Qurant Företagshälsa vill medverka till att skapa ett hållbart samhälle dels genom vår egen utveckling men också genom våra tjänster i kontakten med våra kunder. Qurant Företagshälsa påverkar miljön både direkt och indirekt. Direkt genom den klimatpåverkan som uppstår genom energianvändning, transporter, materialanvändning, restproduktshantering och våra inköp. Indirekt genom att bidra till användandet och utvecklingen av elektroniska tjänster som kan bidra till att minska kundernas miljöpåverkan.

På Qurant Företagshälsa bedriver vi ett systematiskt miljöarbete som leder till ständig förbättring, där möjligheter och risker beaktas ur ett hållbarhetsperspektiv och där vi tillvaratar medarbetarnas egna engagemang och medvetenhet. Det är en självklarhet för oss att i hela verksamheten följa gällande lagar och förordningar.

För att uppnå detta ska vi:
  • Ha miljömedvetna medarbetare
  • Ta miljöhänsyn vid alla inköp
  • Vara miljöeffektiva när vi reser
  • Aktivt arbeta för att minska energianvändning
  • Arbeta med en hållbar restproduktshantering genom hushållning av resurser, återvinning samt källsortering

Ansvar

Cheferna ska ansvara för att medarbetarna är informerade om vad policyn innebär och ge personalen möjlighet att efterleva den. De ska också ha som mål att få medarbetarna att känna ansvar och verka förebyggande miljöarbete. Medarbetarna ska uppmanas att bidra med kreativa lösningar inom miljöområdet. Yttersta ansvaret ligger hos styrelsen/ledningen.