Hälsobloggen

Så säkrar Webhallen kvalitet, process, kostnadsbesparingar och relationer

webhallen

Webhallen genomförde en rad ändringar kring ohälsa och frånvaro under 2024, med fantastiska resultat: I tidiga mätningar har företaget både halverat sjukfrånvaron och fått nöjdare medarbetare. 

Så säkrar Webhallen kvalitet, process, kostnadsbesparingar och relationer
Hanna Strand, HR-konsult på LaLa Rebel AB, ledde HR-arbetet på Webhallen från januari 2024. Kedjan har cirka 220 anställda, varav de flesta på butiker i Stockholm. I juni 2024 anslöt sig Webhallen till Qurant.

Den traditionella företagshälsovården saknade översikt

Tidigare har Hanna Strand arbetat med flera av de traditionella företagshälsorna. Hon menar att även om vissa av deras vårdtjänster var bra, så fick hon inte ut allt hon ville ha av en hälsopartner.

För att kunna effektivisera hälsoarbetet och arbeta med sjuktalen på ett riktat sätt behövde hon veta varför medarbetare var sjuka, i vilken omfattning, samt vilka chefer som arbetade mycket respektive lite med hälsa – något som saknades hos traditionella aktörer.
– Men Qurants Hälsoportal är en guldgruva för mig. Vi får kvalitativ information och nu kan jag rikta rätt rehabinsatser, leverera siffror till koncernledningen, och göra allt synligt på ett helt nytt sätt, säger Hanna.

Hon upplevde också att den traditionella företagshälsovården tjänade mycket på sjukskrivningar och uppskattade Qurants affärsmodell där nästan alla tjänster ingår i en låg, fast månadskostnad – utan extra avgifter för exempelvis sjukskrivningar eller samtal.
– Tidigare fick jag ingen översikt och ingen kundportal, bara en faktura. Med Qurant har jag både information och verktyg. Jag har inte behövt skapa något eget.

Tydliga processer för både HR och chefer

Hanna Strand använder Qurants hälsoportal för att driva företagets hälsoarbete, och uppmuntrar företagets chefer att göra detsamma för att få en överblick över sina arbetslag och pågående rehabärenden.
– Jag har en dashboard där jag ser allt jag behöver göra, vilket säkrar processen. Jag gillar också notiserna om hälsosamtal, förstadagsintyg och så vidare.

Hon säger att det finns stor potential för företag att få hjälp med sjuk- och rehab-arbetet, och att många företagshälsor inte möjliggör uppföljning så att HR-ansvariga kan projektleda sitt eget företag via deras system.
– Nu har jag en otrolig översiktsbild över var vi behöver åtgärder och var man behöver kliva in och hjälpa till. Jag kan agera på ett naturligt sätt och med omtanke. Det minskar risken för missförstånd och säkerställer kvalitet, process, kostnadsbesparingar och relationer.

Även cheferna på Webhallen kan se frånvaro, orsaker och mönster inom sina egna arbetslag. De har dessutom tillgång till samtalsstöd vid frågor om hälsa, konflikter och utredningar. Hanna upplever att det har ökat chefernas kunskaper kring arbetsgivaransvar och rehabiliteringsansvar.
– När jag inte är tillgänglig så finns det fortfarande någon som chefen kan ringa till. Det blir inte så personberoende.

Trygghet och transparens för medarbetare

Initialt fanns det viss oro bland medarbetare för att bli uppringda av en företagssköterska vid sjukfrånvaro, men feedbacken Hanna Strand fått under de första månaderna har varit överväldigande positiv.
– En medarbetare sade: ”Vi trodde att det skulle vara lite stressigt och jobbigt, men företagssköterskorna är jättetrevliga.” och i en medarbetarundersökning skrev en annan ”Qurant är det bästa Webhallen gjort på länge för att hjälpa både sina anställda men också skapa förståelse mellan arbetsgivare och anställda. Högt välkommet.”

Nu genomför chefer på Webhallen hälsosamtal vid långa eller upprepade sjukskrivningar. De följer samma mall för hälsosamtal i hela företaget för att säkerställa ett objektivt förhållningssätt där ingen känner sig utpekad.
– Jag brukar visa medarbetare vad jag ser på min dashboard för full transparens, jag kanske säger ”Du kvalar in för förstadagsintyg, men hur är det egentligen? Vi har också haft möjlighet att prata med långtidssjukskrivna och därmed kunnat hitta gemensamma lösningar på hur man kommer vidare.”

Hanna menar att det är av största vikt att prata med alla medarbetare – inte bara chefer – kring förväntningar, förstadagsintyg och rehabilitering. Alla behöver förstå hela processen, ömsesidigt ansvar och skyldigheter.
– Vi vill skapa förtroende och ”ge ramar som kramar”. Det blir också mer professionellt och neutralt med en tredje part.

Läs mer om hur vi hjälper retailbranshen sänka sjukfrånvaron.

KARIN MOESTAM

Redo för ett friskare företag?

Boka ett möte med oss
Redo för ett friskare företag?
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR