Psykisk hälsa

Världsdagen för psykisk hälsa 10e oktober

Kvinna i samtal med psykolog

Världsdagen för psykisk hälsa infaller 10e oktober varje år. Syftet är att öka medvetenheten om frågor runt psykisk hälsa. Då allt fler drabbas av psykisk ohälsa i Sverige idag är ämnet högst aktuellt att uppmärksamma, även för arbetsgivare. I denna samlingsblogg hittar du information om vanliga diagnoser, hur du som arbetsgivare kan upptäcka tidiga symtom och hur du kan stötta medarbetare. 

Psykisk ohälsa kan handla om både mer och mindre allvarliga besvär. Begreppet syftar på både oro och nedstämdhet, men också allvarliga symptom som klassas som en psykiatrisk diagnos. Under 2023 var närmare hälften (47%) av pågående sjukfall hos Försäkringskassan relaterade till psykisk ohälsa, vilket innebär att du som arbetsgivare sannolikt kommer att stöta på medarbetare som lider av psykiska besvär. Därför är det viktigt att du uppmärksammar psykisk ohälsa och vet hur du kan upptäcka tidiga tecken.  

Depression 

Var tredje person i Sverige riskerar att drabbas av depression någon gång i livet. Till skillnad från vanlig nedstämdhet innebär depression att symptomen är svårare och pågår längre. Symptomen behöver ha pågått i minst två veckor för att tillståndet ska kunna klassas som depression.  

Vanliga symptom vid depression: 

  • Nedstämdhet 
  • Trötthet  
  • Avsaknad av glädje och lust att göra saker som man tidigare tyckt om 
  • Minskad ork och förmåga att ta tag i saker 

Även koncentrationssvårigheter, trötthet, försämrat minne och minskad aptit kan vara tecken på psykisk ohälsa. Som chef är det bra att vara uppmärksam på dessa symptom. Du kanske ser att en medarbetare som tidigare varit engagerad och närvarande, nu drar sig undan och verkar nedstämd.  

Ångest och fobi 

Att lida av ångest är tyvärr vanligt förekommande i Sverige. För att tillståndet ska klassas som en diagnos behöver det handla om en rädsla som är så pass stor att den drabbade undviker det skrämmande, eller tar till säkerhetsbeteenden för att stå ut. Ett exempel kan vara en person som är rädd för att göra bort sig, och därför drar sig undan på jobbet.  Det händer också att den som lider av social ångest sjukskriver sig för att slippa moment som innebär stor rädsla. Det är därmed viktigt att följa upp mönster i sjukskrivningar för att se om de kan kopplas till specifika situationer.  

Läs mer om vad du som chef behöver veta om psykisk ohälsa 

Missbruk 

På en genomsnittlig arbetsplats beräknas 20% av anställda ha ett riskbruk av alkohol, och 5% ha allvarliga problem. Därför bör du som arbetsgivare ha en strategi på plats för att fånga upp och stödja medarbetare som hamnat i missbruk.  

Tillsammans med vår samarbetspartner Ljung & Sjöberg har vi tagit fram en kostnadsfri guide för arbetsgivare och ansvariga chefer. Den innehåller bland annat: 

  • Hela kostnaden för missbruk på företag 
  • Verktyg som hjälper dig att förebygga missbruk 
  • Ditt ansvar som arbetsgivare vid missbruk 

Här kan du ladda ner guiden 

Utmattningssyndrom 

Idag är fler sjukskrivna för stress än någonsin tidigare. Risken att stressen leder till utmattningssyndrom ökar när kraven på medarbetaren blir för stora och återhämtningen för liten. Höga krav, hög arbetsbelastning, låg kontroll och otrygg anställning är några faktorer som ökar risken för utmattning. Men vart går gränsen mellan uthärdlig stress och utmattning? 

Stress klassas som utmattning när medarbetaren uppvisar symptom som: 

  • Psykisk och fysisk trötthet, samt minskad uthållighet 
  • Sänkta kognitiva förmågor såsom koncentrations- och minnessvårigheter  
  • Känslomässig instabilitet 
  • Sömnstörningar 

Som arbetsgivare är det viktigt att vara uppmärksam på dessa symptom, som ofta visar sig som bristande motivation, nedstämdhet och ökad sjukfrånvaro. Utmattningssyndrom leder ofta till långa sjukskrivningar, så här är det viktigt att fånga upp tidiga tecken och snabbt erbjuda stöd. 

Läs mer om utmattningssyndrom och vilka tecken du bör uppmärksamma 

Tre steg för att hjälpa medarbetare med psykisk ohälsa

Steg 1: Öppen och stödjande kommunikation 

Inled ett samtal med medarbetaren genom att lyfta det som oroar dig. Kanske har du noterat att medarbetaren verkar nedstämd, blivit mindre produktiv eller har upprepad korttidsfrånvaro. Var noga med att lyssna på medarbetaren utan att döma. Ibland är det enklare att föra samtalet under lättare aktivitet, såsom en promenad.  

Steg 2: Strukturerat hälsosamtal 

När du skapat en klarare bild av hur allvarligt medarbetarens problem är, vilka symptom hen upplever och de bakomliggande orsakerna, är det dags att inleda ett mer strukturerat samtal. Detta samtal, som vi på Qurant kallar för hälsosamtal, fungerar som en kartläggning av medarbetarens situation och behov. Det hålls med fördel mellan chef och medarbetare, då det ofta är chefen som arbetar närmast medarbetaren och har noterat förändringen.  

Steg 3: Plan för anpassning 

Nästa steg är att tillsammans med din medarbetare skapa en plan för stöd och anpassning. Det kan handla om anpassningsåtgärder såsom minskad arbetsbelastning, hjälp att prioritera, möjlighet att arbeta avskilt eller få handledning. Vid svårare problem kan även en rehabiliteringsplan bli aktuellt, där ni förtydligar vilka resurser medarbetaren har att tillgå, vem som ansvarar för vad, samt hur och när ni ska följa upp processen.  

Läs mer om hur du kan hjälpa medarbetare med psykisk ohälsa 

Det är viktigt för både arbetsgivare och medarbetare att skapa en tydlig plan för stöd och arbetsanpassning. Om du som arbetsgivare erbjuder rätt resurser i ett tidigt skede har du god chans att förhindra att medarbetaren behöver omfattande rehabilitering eller långvarig sjukskrivning. Kontakta oss på Qurant för att höra mer om hur du kan förebygga ohälsa på ditt företag. 

ERIKA GIDÉN

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR