Ekonomi | Hälsobloggen

Vad kostar sjukfrånvaron? Kalkyl och uträkning

Räkna ut vad sjukfrånvaron kostar på ditt företag.

Fyll i formuläret så kommer uträkningen i ett praktiskt mail som du kan spara.

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Nyhetsbrev
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Uträkningsmodellen

I ”Personalekonomi i dag” räknar författarna Ulf Johanson och Anders Johrén ut hur mycket korttidssjukfrånvaro kostar för företag. Författarna kommer fram till att en korttidssjukdag, det vill säga frånvaro dag 2-14, kostar företag minst 10% av en medarbetares månadslön. 10 % av måndaslönen per dag!

Vad betyder då detta? Om vi räknar vidare med samma tankemodell som författarna så betyder det att den första dagen, karensdagen, kostar företag nästan 5 % av en medarbetares månadslön. Detta trots att den anställde på karensdagen inte får någon sjuklön utbetald.

Företagen måste ju även på karensdagen betala för semesterlön, pensionskostnader, löneskatt och andra indirekta kostnader. Det sistnämnda syftar på kostnader som företaget har oavsett om den anställde är sjuk eller inte, såsom den anställdes mobiltelefon och arbetsplats.

Vad innebär det för ett företag med 50 anställda? Vi räknar på att företaget har 3% sjukfrånvaro, vilket motsvarar ungefär 8 sjukdagar per år och anställd. Det är något lägre än de 10 sjukdagar per år och anställd som är den genomsnittliga sjukfrånvaron i Sverige enligt Försäkringskassan. Vi antar att 3 av dessa dagar är karensdagar och att företagets genomsnittslön är 25 000 kr/månad.

Illustrativ bild av frånvarokalkyl

Kostnad för sjukfrånvaron för hela företaget per år = 812.500 kr

Det betyder att företaget betalar mer än 800.000 kr på ett år utan att få någon produktion tillbaka – och vi ska inte glömma att det här exemplet avser ett företag med relativt låg sjukfrånvaro.

Till detta tillkommer direkta kostnader om företaget måste ta in vikarier. Dessutom finns osynliga kostnader som produktionsbortfall, ökade administrationskostnader, och troligtvis även ökad stress och arbetsbörda hos de anställda.

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR