Vabruari är här – Tips på hur du skyddar dig och barnen mot att bli sjuka


Frisk- och Hälsovård | Hälsobloggen

Vabruari är här – årets sjukaste månad och föräldrarnas stora skräck

Februari är månaden då många av oss blir sjuka, framförallt barnen. De vanligaste sjukdomarna så här års är influensa, förkylning och magsjuka. Här kommer några tips på hur du skyddar dig och barnen mot att bli sjuka. Det kan alltid vara bra att få lite påminnelser på vad man kan göra.

Tvätta händernaVabruari

Tvätta händerna flera gånger per dag med tvål och vatten, framförallt före varje måltid, efter toalettbesök samt när du har varit ute. Om du trots allt blir sjuk, minska risken att hela familjen blir smittad genom att tvätta händerna ofta, använda egen handduk samt nysa och hosta i armvecket.

Undvik att pilla med händerna i ansiktet

Tvätta av toaletten/skötbordet ofta, framförallt vid magsjuka

Sov och undvik stress

Se till att sova tillräckligt och inte stressa för hårt – sömnbrist och stress ökar risken för att bli infekterad.

Drick mycketDrick mycket

Oavsett vilken sjukdom man har fått så är det viktigt med mycket vätska. Vid magsjuka är det viktigaste att motverka förlust av vätska och salter. Det kan därför vara bra att köpa hem vätskeersättning så att det finns tillgängligt hemma.

Ät bra

Med tillräckligt mycket vitaminer och näringsämnen hålls immunsystemet i balans. C-vitaminer sägs minska risken att dra på sig förkylningar, men forskningsläget är inte säkert.  Ingefära sägs boosta immunförsvaret, men det finns inte några vetenskapliga bevis för att det fungerar.

Rengör din arbetsplats

Man behöver ju inte bli städfundamentalist, men grundläggande hygien är bra eftersom att många människor är i rörelse på en arbetsplats och tar i diverse saker. Använd desinfektionsmedel minst en gång i veckan och glöm inte att en del förkylnings- eller influensavirus lever i upp till 48 timmar.

Måttlig träning

Har visat sig ge skydd mot infektioner. Men tar man ut sig för hårt kan det bli enklare för viruset att få fäste.

Torka av när du tränar

Ett tips när förkylning eller influensan går är att alltid ha med sig en egen handduk att sitta på när du använder olika apparater. All annan utrustning som kräver beröring ska du vara noga med att torka av både före och efter användning.

Skippa alkoholen

Alkohol stör sömnkvalitén, vilket i sin tur gör dig mer mottaglig för sjukdomar så som förkylning.

Kom inte tillbaka till arbetet eller skolan för snabbt

Tänk på att inte komma tillbaka till din arbetsplats, skola eller förskola för snabbt efter sjukdom, ge det lite tid så undviker du att smitta ner andra och hinner själv återhämta dig. Barn ska stanna hemma i minst 2 dygn efter sista symtomet på magsjuka.

Hälsobloggen

Återhämtning
24 juni, 2019
Satsa på återhämtning under semestern
Läs mer
Hållbar Hälsa på arbtsplatsen
20 maj, 2019
Fyra nycklar till hållbar hälsa på arbetsplatsen
Läs mer
Qurant förvärvar
8 maj, 2019
Press Release: Qurant förvärvar Curandos leverans av företagshälsa
Läs mer