Håll medarbetarnas engagemang uppe när de jobbar hemma


Hälsobloggen

Så får du dina teammedlemmar att känna sig peppade och delaktiga under distansarbetet

När allt fler uppmanas att arbeta hemifrån kan det vara svårt som chef att hålla motivationen och teamkänslan uppe hos medarbetarna. Konsten att leda sig själv är inte så självklar som många tror.

Tips till dig som chef 

👉 Sätt upp gemensamma mål och individuella mål för varje vecka.

👉 Håll tät individuell kontakt med dina medarbetare. Gör det på det sätt som passar er bäst: telefon, video.

👉 Sätt upp kontinuerliga gemensamma teammöten.

👉 Uppdatera kalendrarna. Lägg in när ni är upptagna och synliggör när ni är tillgängliga för samtal.

👉 Låt “runt i kring”-snacket ta tid på mindre och större möten. Digitala möten blir ofta mer fokuserade men vi missar “Hur var det i helgen”- snacket vid kaffemaskinen. Ta några av minuterna till att prata om läget, lunchen, barnen eller helgen.

👉 Normalisera AFK-tid, (förkortningen står för ’away from keyboard’). Alla behöver lämna tangentbordet ibland, för att t.ex. ta en fika, sträcka på sig eller gå på toaletten. Du som chef kan föregå med gott exempel genom att meddela tydligt när du tar en paus.

👉 Uppmuntra rörelse både hos dig och dina medarbetare. Det är lätt att bli stillasittande hemma. Har du ett telefonmöte? Gör det till en walk and talk.

👉 Ha en digital gruppfika ibland.

👉 Sist, men inte minst, lita på att dina medarbetare gör sitt jobb även om de inte följer dina egna tidsmönster. Om du mejlar Pelle på morgonen och får svar först efter lunch för att han stängt av sina notiser eftersom han satt med en viktig rapport hela förmiddagen – acceptera det, utan stress.


LÄS MER om hur Qurant arbetar med chefsstöd, arbetsmiljö och företagshälsa.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig som chef och ledare?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Hälsobloggen

2 juni, 2021
Träna på utegym med kollegorna
Läs mer
24 maj, 2021
Därför engagerar psykisk hälsa företaget KICKS
Läs mer
17 maj, 2021
Kvinnohälsa, ett område som det sällan pratas om på jobbet
Läs mer