De vanligaste tecknen på stress


Hälsobloggen | Psykisk ohälsa och Stress

Att uppleva stress är en del av livet.  Därför är det viktigt att tidigt känna igen tecknen på stress och agera på dessa. 

Vad är stress

Att uppleva stress är en del av livet. Stress är en naturlig reaktion, det är kroppens sätt att mobilisera energi för att bekämpa eller fly från en fara, men det är menat som en tillfällig reaktion. I dagens samhälle uppfattar vår hjärna andra saker som faror, till exempel mycket att göra på jobbet, tidsbrist, konflikter, brist på kontroll, med mera. Och stress förorsakad av dessa faktorer kan ofta vara mer frekventa och långvariga. Den långvariga stressen är inte lika tydlig eller intensiv som den kortvariga, den kan vara så självklar i ens liv att den knappt märks av. Den har blivit bit en del av det dagliga livet.
Läs mer om vad stress är.

Regelbunden återhämtning – en nyckel för framgångsrik stresshantering

Så länge du tar dig tid till återhämtning och sömn kan kroppen klara av att hantera stressiga perioder utan att ta skada. Den problematiska och farliga stressen är den som är långvarig. När vi aldrig riktigt kommer ner från stresstopparna. Det är det som kallas långvarig eller kronisk stress. Därför är regelbunden återhämtning en nyckel för framgångsrik stresshantering.

Tecknen på stress

Tecken på stress

Pågår stressen under en längre tid kommer en rad stressymptom att visa sig. De kan ses som varningssignaler att vi måste åtgärda stressen i våra liv. Det bästa sättet att undvika utmattningssyndrom, stressrelaterade sjukdomar och långa sjukskrivningar är genom att läsa av vår kropps varningssignaler. De signalerna kan variera från person till person men här är några av de vanligaste fysiska och psykiska tecknen på stress.

– Du är trött på morgonen, även när du sovit länge och ostört flera nätter i rad
– Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om
– Du har svårt att koppla av och varva ner
– Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig
– Du har svårare att koncentrera dig
– Du får dåligt minne,
– Du känner av ångest
– Du har lätt att fastna i negativa tankar
– Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker
– Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning
– Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen
– Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter
– Du har tappat lusten för sex
– Du får infektioner lättare och oftare
– Du känner det svårare att andas ordentligt
– Du upplever att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare
– Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist
– Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.

Behöver du en förändring?

Om du känner av flera av de här tecknen på stress så kanske det är dags att göra något åt det. Det kan vara en anledning att börja fundera över och välja bland allt du har att göra i livet.

Går det att minska på kraven du själv och omgivningen ställer? Är det för mycket eller för lite av något i ditt liv? Du kanske också behöver förstärka ditt eget försvar mot stress genom mer sömn, vila, fysisk aktivitet och något sätt att varva ned.
När du beslutat dig för att försöka göra något åt situationen finns mycket du kan göra själv för att hantera stressen så bra som möjligt.

Läs vår blogg om vad du som chef kan göra för att minska din stress och förebygga utmattning.

Att försöka förstå din egen stress är ett viktigt första steg.

 

Hälsobloggen

Återhämtning
24 juni, 2019
Satsa på återhämtning under semestern
Läs mer
Hållbar Hälsa på arbtsplatsen
20 maj, 2019
Fyra nycklar till hållbar hälsa på arbetsplatsen
Läs mer
Qurant förvärvar
8 maj, 2019
Press Release: Qurant förvärvar Curandos leverans av företagshälsa
Läs mer