Sov gott, men hur farligt kan det vara att sova för lite?


Hälsobloggen | Psykisk ohälsa och Stress

Under vår sömn så går vi igenom så kallade sömncykler där vi bearbetar känslor, minnen och upplevelser, men det är inte bara hjärnan som behöver sömn. På natten återhämtar sig kroppen och reparerar celler, muskler och vävnader för att bygga nya. Det är en förutsättning för att vi ska fungera på dagen och klara av stress.

Om vi kan prioritera vår sömn och få minst 7 timmar sömn per natt så kommer vi att ha bättre förutsättningar att hålla oss friska och skadefria. De som påstår att de klarar sig på lite sömn är inte den största gruppen av de som sover för lite, de flesta lever i det tysta med sina sömnbesvär. Vaknar du flera gånger per natt eller ligger klarvaken från kl 4-5 varje morgon? Då är det mycket möjligt att du har en för hög stressnivå i kroppen. Vår sömn och stressnivå är starkt kopplade till varandra och att tillämpa olika metoder för exempelvis avslappning kan vara till stor hjälp.

Tips för en bättre sömn

Mörkt i sovrummet. Melatonin är det sömnhormon som utsöndras när vi ska sova och för att det effektivt skall slå in behöver det bli mörkt en stund innan vi ska sova. En läsplatta eller mobil med blått ljus påverkar oss därför negativt just innan vi ska sova.

Svalt i sovrummet. Ha gärna en temperatur i rummet på runt 17-19 grader när du sover.

Motionera. Precis som hjärnan har fått arbeta under dagen så behöver även kroppen att tröttas ut för att uppnå den bästa sömnen. Rör på dig under dagen och motionera gärna. Var dock försiktig med att motionera för sent så du hinner varva ner.

Var ute i dagsljuset. Som tidigare nämnt så hjälper sömnhormonet melatonin kroppen att hålla en jämn dygnsrytm. För att hjälpa kroppen är det därför viktigt att få mycket dagsljus under dagen så att melatoninnivåerna stiger när det blir mörkt.

Kost. En bra kost hjälper oss att må bättre och därav också sova bättre. Skippa snabba kolhydrater helt på kvällen.

Tillämpad avslappning. När vi går och lägger oss efter en lång och intensiv dag är vi ofta uppe i varv, spända och kan ha svårt att varva ned. Tillämpad avslappning går ut på att lära din kropp att slappna av på uppmaning. Idag finns det flera appar för tillämpad avslappning som kan hjälpa dig att slappna av.

 

 

Källor
illvet.se/manniskan/hjarnan/vi-sover-fyra-slags-somn
Doktorn.com/fem-vanliga-frågor-om-sömn

Hälsobloggen

25 september, 2020
Tips för bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen
Läs mer
21 september, 2020
Stöd och tips för att sluta snusa
Läs mer
28 augusti, 2020
Missa inte bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd
Läs mer