Stöd och tips för att sluta snusa


Hållbar Hälsa | Hälsobloggen

Andelen som snusar dagligen har ökat och uppåt en miljon svenskar snusar dagligen. Ungefär 80% av dessa är män och största andelen är i åldern 30–44 år. Det är nästan ingen skillnad på hur mycket män och kvinnor snusar men den genomsnittliga snusaren konsumerar cirka 4 dosor/vecka eller 207 dosor om året.

Många vill bli av med sitt nikotinberoende men tycker att det är svårt eller vet inte hur de ska göra. Det är ofta lättare att sluta snusa om du vet varför du vill sluta. Börja därför med att svara på dessa tre frågor: Vilka fördelar kan jag få av att sluta snusa? Varför snusar jag? Varför vill jag sluta snusa?

– Jag började snusa när jag var 14 år för att jag tyckte att det var coolt och i princip alla mina kompisar snusade. Från början kanske det rörde sig om någon snus per dag men det ökade ganska snabbt till en dosa om dagen. Förutom att det är en onödig last och kostsamt insåg jag att jag ville bli av med snusbehovet. Jag gav mig den på att jag skulle sluta snusa för ca ett år sedan och det var faktiskt lättare än jag trodde. Så här i efterhand är jag verkligen nöjd med att ha blivit kvitt mitt snusberoende, säger Michael Emilsson, sales manager.

Därför ska du sluta snusa

Ditt tandkött skadas och tänderna missfärgas markant över tid men viktigast är hälsoaspekten. Snusare får oftare diabetes typ 2 än icke-snusare och en hjärtinfarkt blir oftast svårare hos snusare än hos andra. Viktiga anledningar till varför du ska sluta snusa är:

1. Du slipper de förhöjda riskerna att få sjukdomar
2. Du får en friskare och fräschare mun, andedräkt, tänder och tandkött
3. Du slipper vara beroende

Tips för att sluta snusa

  • – Starta med att minska mängden snus
  • – Minska sakta mängden snus du använder, då vänjer kroppen sig vid en mindre mängd nikotin innan själva snusstoppet.
  • – Bestäm ett datum för när du ska sluta snusa.
  • – Stärk din motivation att sluta snusa. Du kan till exempel samla ihop information och göra en lista över anledningar att sluta.
  • – Fundera över vad som kan försvåra eller sabotera dina planer. Har du misslyckats tidigare? Vad var det som fick dig att börja igen den gången?
  • – Testa ditt snussug så här: anteckna varje gång du snusar under en dag och vad du gör just då. Sätt sedan betyg på hur viktig just den snusportionen är. Var det en nödvändig, god portion snus eller en mindre viktig? Håll gärna på med detta minst en vecka, då kan du se om du har snusat extra mycket vissa dagar och i så fall fundera över orsaken.
  • – Skapa snusfria zoner. Sluta snusa helt och hållet på de ställen där du tillbringar din mesta tid, till exempel jobbet, skolan eller hemma.
  • – Gör en hälsoplan som ett extra stöd om du vill.
  • – De flesta som slutar med tobak brukar få en del abstinensbesvär första veckan och kanske ytterligare några veckor.

Hjälp och stöd för dig som vill sluta snusa

Det viktigaste för att lyckas sluta snusa är att du är motiverad. Råd och stöd förbättrar möjligheterna att bli snusfri.

– Vi stödjer våra kunder som har frågor om tobaksavvänjning och kan berätta hur man etablerar kontakt med exempelvis Sluta-röka-linjen, säger Tigist Getaneh, leg. Sjuksköterska, Qurant.

I vår tjänst Qurant Sjuk & Frisk ingår medicinskt stöd och rådgivning till medarbetare, chefer och HR av Qurants sjuksköterskor. Vid behov rekommenderar de ytterligare insatser via våra specialister inom arbetsmiljö, stress, kris med mera.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag?

Kontakta oss gärna eller fyll i vårt BLI KUND formulär nedan så får du ett avtalsförslag.


Välkommen till Qurant – en nytänkande och proaktiv företagshälsa!



Källa: 
1177; Hjälp att sluta snusa
Snusrapporten, Snusbolaget

Hälsobloggen

20 oktober, 2020
Så kan hälsostatistik förbättra arbetsmiljön
Läs mer
9 oktober, 2020
Kan stress leda till ångest?
Läs mer
25 september, 2020
Tips för bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen
Läs mer