Hälsa och friskvård

Skapa trygghet inför första mötet med företagshälsan

Emma Waleij

Den som aldrig haft kontakt med företagshälsan kan ha många frågor, så vi har pratat med Emma Waleij, chef för Qurants hälsoteam, för att ge svar på några vanliga funderingar. Dela artikeln med dina medarbetare för att göra dem trygga inför sin första kontakt. 

Företagshälsan arbetar med förebyggande, hälsofrämjande och rehabiliterande tjänster. Den är arbetsgivarens stöd i att förebygga ohälsa på arbetsplatsen och underlätta snabbare återgång i arbete när sjukdom och skador uppstår.  

Vid olycksfall på arbetet har arbetsgivaren en skyldighet att hjälpa drabbade medarbetare. Det kan handla om läkarbedömning, ergonomi och utformning av arbetsställningar och hjälpmedel. Företagshälsan kan då förmedla nödvändiga vård- och specialisttjänster, samt erbjuda samtalsstöd till drabbade medarbetare.  

Företagshälsan kan också hjälpa till med det systematiska arbetsmiljöarbetet och den psykosociala arbetsmiljön, samt undersöka hur organisationen mår.
– Vi på Qurant hjälper också gärna till med det proaktiva arbetsmiljöarbetet, med förbyggande insatser såsom föreläsningar och utbildningar om att till exempel förebygga stress, upptäcka tidiga tecken på ohälsa och att hjälpa chefer ta svåra samtal med medarbetare. Vidare erbjuder vi chefsstöd för alla våra kunder, berättar Emma Waleij, chef för Qurants hälsoteam.  

Företagssköterskorna har tystnadsplikt 

Hon känner igen att det finns medarbetare som har funderingar kring vems sida företagshälsan egentligen står på, och att det kan finnas en oro för att dela information om den egna hälsan. Därför vill hon understryka att företagssköterskorna har tystnadsplikt.
– Det vi får reda på stannar i vårt team och det är bara vi företagssköterskor som har tillgång till patientjournalen. Vi måste följa reglerna om tystnadsplikt i patientsäkerhetslagen. Om det är någonting som din chef behöver få information om, så frågar vi dig först om det är okej för dig. Med öppenhet kring frånvaro och ohälsa blir det enklare att sätta in rätt stöd och skapa större förståelse.  

Öppenhet ökar chansen till gott stöd 

Medarbetare har en skyldighet att delta i sin egen rehabilitering, men det går inte att tvinga en medarbetare att ta kontakt med företagshälsan. Däremot kan det få konsekvenser för anställningen om man väljer att inte ta emot den hjälp som erbjuds.
– Vi uppmanar alltid till transparens, genom att vara öppen kan man få ett bättre stöd. Man har fortfarande valet att inte dela exempelvis att man har en specifik diagnos. Dock blir det svårare för arbetsgivaren att anpassa arbetsuppgifterna och arbetsplatsen.  

Prata med psykolog utan att chefen får veta 

I vissa fall har arbetsgivare avtal där det ingår samtalsstödstimmar för medarbetare. I de fallen behöver inte medarbetaren gå genom chefen för att utnyttja förmånen utan kan boka samtal med Qurant direkt. Arbetsgivaren får sedan en anonymiserad faktura där det endast framgår att samtal ägt rum, men utan att det framgår vem som utnyttjat förmånen.
– Det är ett jättebra sätt tycker vi. Ibland vill man inte dela de sakerna man behöver samtalsstöd kring med sin chef, säger Emma Waleij.  

Information om vad som gäller brukar finnas i personalpolicyn. Om du är osäker kan du höra med din chef, eller kontakta Qurant direkt.
– Då kan vi hänvisa vidare eller ge råd direkt, utan att blanda in arbetsgivaren. Ibland kan det dock behövas ett godkännande från arbetsgivaren innan vi kan gå vidare.  

Även i de fall där chefen har godkänt psykologsamtal via Qurant så har psykologen tystnadsplikt. Om chefen vill ha återkoppling så styrs den av vad medarbetaren har godkänt. I övrigt kan chefen bara få reda på om problemen är av arbetsrelaterad eller privat karaktär genom återkopplingen.  

Företagshälsan finns till för både medarbetare och arbetsgivare 

Så vems sida står företagshälsan på? Frågan dras till sin spets, just för att somliga känner en tveksamhet.
– Vi som arbetar inom företagshälsan är vårdpersonal och värnar om medarbetarna. Vi uppmanar arbetsgivarna att ta hand om medarbetarna på bästa sätt. Sedan har vi olika förutsättningar att hjälpa till, beroende på kund. Men vi finns till som ett stöd både för arbetsgivare och för medarbetare, avslutar Emma Waleij. 

Läs mer 

Tre viktiga steg för att hjälpa medarbetare vid psykisk ohälsa 

Bli en bättre lyssnare och främja hälsan på arbetsplatsen 

JENNIE JENSEN 

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR