Satsa på återhämtning under semestern


Hållbar Hälsa | Hälsobloggen

Har du haft en stressig vår och känner dig trött och slutkörd? Eller bävar du inför sommarens alla åtaganden? Då behöver du satsa på återhämtning. Så här skapar du de bästa förutsättningarna för återhämtning under semestern.

Snart väntar några veckors sommarledigt för många av oss och chans till vila och återhämtning. Många av oss har en vardag som är både mentalt och känslomässigt krävande både privat och på jobbet. Att ständigt vara uppkopplad och göra fler saker samtidigt är en belastning för våra hjärnor. En längre tid med hög stressnivå kan leda till att vi så småningom blir sjuka, får utmattningssyndrom, långvarig smärta eller i värsta fall hjärtinfarkt. Men så länge som du tar dig tid till återhämtning kan du klara av att hantera stressiga perioder utan att ta skada.

Vilken sorts återhämtning du behöver beror på hur din vardag ser ut.

När du har semester behöver du ha det fullt ut. Hjärnan mår inte bra av att vara i konstant vänteläge. Vilken sorts återhämtning just du behöver är individuellt och beror på hur din vardag ser ut.

Återhämtning• Många som jobbar med människor, befinner sig i en stressig miljö rik på socialt samspel eller har gått igenom privata kriser upplever förmodligen känslomässig trötthet. Då är det bäst att få vila från intensiv social samvaro och stressiga miljöer med många människor.
•  Fysisk trötthet kräver återhämtning som ger kroppen vila men som gärna aktiverar hjärnan.
•  Mental trötthet påverkar minne, logisk förmåga och beslutsfattande. Då är det viktigt att ”vila hjärnan” från den typen av aktiviteter och minska ned på skärmtid.

Oftast är vardagen en kombination av dessa situationer. Att helt enkelt göra lugna sköna aktiviteter som du gillar, ger dig den bästa återhämtningen.

Hur kan jag planera min återhämtning på bästa sätt?

Gör en grov plan av de viktigaste uppgifterna i höst
Istället för att gå och bli stressad över allt som du inte hann innan sommaren och måste göras i höst kan du då tänka: – ”Just ja, jag har en plan för detta och behöver inte tänka på det nu.” Använd det som ett mantra – Det funkar!

• Förbered dig redan innan då går på ledigheten
Om du har möjlighet, trappa ner arbetet och försök att succesivt gå ner i varv någon vecka innan semestern. Annars går hela början av ledigheten åt till att varva ned.

• Planera för ledigheten
Ofta har vi en tendens att försöka trycka in så mycket som möjligt under våra semesterveckor. Risken är då att vi inte får den återhämtning vi behöver. Tänk igenom vilka aktiviteter som är viktigast för dig och planera in gap emellan dem. Tänk igenom vad du blir stressad av under semestern och vilken återhämtning du behöver.

• Planera in dagar av ingenting
Planera in flera dagar av ingenting emellan aktiviteterna och håll på dem.

• Sänk tempot
Att helt enkelt göra allt i ett lugnare tempo har en direkt positiv inverkan på stresshormonerna. Gå långsammare, stå länge i duschen och dröm dig bort, sitt länge vid matbordet och njut. Det handlar om att praktisera lite mindfulness i allt du gör.

• Sätt gränser för hur du använder mobilen
Ta pauser från mobilen och sociala media och avsett en viss tid på dygnet för när du får använda dem. Om du absolut måste vara delvis tillgänglig under din ledighet är det bra att bestämma en viss tidpunkt eller dag i veckan som du läser jobbmail eller är tillgänglig på telefon.

• Trappa upp jobbet succsesivt efter semestern
Smyg igång arbetet och trappa upp stegvis. Börja gärna jobba mitt i veckan så att du får en kort första vecka.

Men kom ihåg – du inte kan kompensera för en i längden ohållbart stressig vardag bara genom att ta fyra, fem veckors semester. Det är alla de övriga veckorna som är viktigast för hur du mår. Att växla mellan aktivitet och återhämtning alla dagar i veckan, året runt.

Arbete och återhämtning

 

 

Hälsobloggen

Hållbar Hälsa på arbtsplatsen
20 maj, 2019
Fyra nycklar till hållbar hälsa på arbetsplatsen
Läs mer
Qurant förvärvar
8 maj, 2019
Press Release: Qurant förvärvar Curandos leverans av företagshälsa
Läs mer