Hälsa och friskvård

Så underlättar företagshälsovården för retailbranschen  

Illustration av kvinna som jobbar i klädbutik

Sjukfrånvaro och stress bland medarbetare och chefer är vanliga utmaningar inom retail. För att skapa en effektiv och hälsosam arbetsmiljö är det viktigt att förstå nuläget och utforska vilket stöd som kan stärka hälsoarbetet. Så hur kan företagshälsovården vara ett stöd för retailbranschen? Här går vi igenom hur digitala lösningar och stöd till chefer kan effektivisera personalplaneringen, förebygga stress och bidra till en mer hållbar arbetsmiljö.  

Smidigare personalplanering med smarta digitala lösningar  

Sjukfrånvaro är ett frekvent problem inom detaljhandeln. Branschen är speciellt påverkad då arbetet kräver att ha tillräcklig bemanning på plats för butikernas behov. Brister i personalplaneringen är faktiskt ett av de främsta arbetsmiljöproblemen som Handels lyfter. Med många medarbetare som arbetar olika tider och ibland även i olika butiker, krävs smarta system för att hantera personalplaneringen. Chefer behöver få en överblick över medarbetarnas sjukfrånvaro för att säkerställa bemanningen.   

Här kan företagshälsovårdens digitala verktyg vara ett stöd för retailbranschen. Att kunna följa teamets hälsostatus i realtid är ett viktigt verktyg för personalplaneringen. Genom att arbeta med digitala system för sjukanmälan, blir berörda personer automatiskt meddelade när en medarbetare är frånvarande. Vidare är det viktigt att även jobba med friskanmälan, och att frånvarande medarbetare får uppskatta när de kan vara tillbaka i arbete igen. På så sätt blir det lättare att säkerställa att bemanningen och driften påverkas så lite som möjligt.  

System för hälsa och frånvaro kan även användas för att följa hälsodata över tid. Du som chef kan fånga upp när du behöver ta ett hälsosamtal med individuella medarbetare som visar tidiga tecken på ohälsa. Vi på Qurant rekommenderar att du tar ett hälsosamtal om en medarbetare varit frånvarande mer än 3 gånger på 6 månader, eller 6 gånger på ett år. Använd även frånvarodata för att jämföra olika butiker inom företaget. Här har du möjlighet att tidigt upptäcka och fånga upp mönster av ohälsa.  

Insikter om medarbetares välmående förebygger ohälsa  

Arbetsschemat inom retailbranschen innebär ofta perioder med hög arbetsbelastning, särskilt under högtider eller kampanjperioder. Här är det viktigt att ha koll på hur medarbetarna upplever stress och arbetsbelastning.  

Kortvarig stress är ofta inte ett problem, så länge som medarbetaren ges tillräckligt med tid för återhämtning. För välmåendet är det avgörande att det finns en balans mellan arbete och återhämtning, samt mellan krav och resurser. Här kan företagshälsan bidra genom att kartlägga medarbetarnas upplevelse av arbetsmiljön. Genom att ta pulsen på välmående och trivsel kan eventuella problem, som stress eller arbetsbelastning, fångas upp i ett tidigt skede. Med dessa verktyg kan chefer bättre förstå och hantera teamets arbetsbelastning och skapa en mer hållbar arbetsmiljö.  

Så stöttar företagshälsovården chefer vid hälsorelaterade utmaningar  

Chefer inom detaljhandeln ställs ofta inför en rad utmaningar när det gäller att hantera personal- och hälsofrågor. Dels har cheferna ett ansvar att hantera frånvaro och bemanna butiken. Dels att ta de svåra samtalen med medarbetare som lider av hälsoproblem eller har mycket sjukfrånvaro. Dessa uppgifter kan i många fall vara känsliga. Dessutom kan chefer känna sig osäkra kring när en situation kräver åtgärd eller mer uppföljning.  

Chefsstöd från företagshälsan kan underlätta hanteringen av dessa utmaningar. Genom rådgivning och konkreta riktlinjer kan företagshälsan hjälpa chefer att bättre förstå vad deras ansvar är när det kommer till hälsa och frånvaro bland medarbetare. Detta kan innebära vägledning inför svåra samtal, hjälp i att hantera psykisk ohälsa eller stöd i att följa upp rehabiliteringsplaner på ett korrekt sätt.   

Företagshälsovård som en strategisk fördel för retailbranschen  

Med detta initiativ vill vi stärka bilden av Lidl som en attraktiv arbetsgivare för såväl våra befintliga som potentiella medarbetare.                                                                                                                     

– Helena Erlingsjö, HR-Direktör, Lidl  

Att ansluta sig till en företagshälsa med omfattande stöd genom hälsokedjan innebär en trygghet för medarbetare och chefer, och gör även arbetsgivaren mer attraktiv. Medarbetare värderar arbetsgivare som prioriterar deras välmående. Med stöd för medarbetares psykiska och fysiska hälsa samt verktyg för chefer, blir arbetsplatser mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden.   

Boka ett möte med oss för att veta mer om hur vi kan stärka ditt företags hälsoarbete.  

 

Läs mer:

Företagshälsans roll i att skapa en hållbar arbetsmiljö

Tre strategier för att stoppa upprepad sjukfrånvaro

ERIKA GIDÉN 

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR