Psykisk ohälsa och Stress

Så tar du hand om en medarbetare som visar tecken på psykisk ohälsa

40 procent av alla sjukfall över 14 dagar i Sverige beror på psykisk ohälsa. Förr eller senare kommer du som chef behöva hantera en medarbetare som mår dåligt. Förbered dig på hur du i din roll kan agera redan nu. Med proaktivitet och rätt förhållningssätt när psykisk ohälsa väl är ett faktum, kan du göra stor skillnad både för individen och för er arbetsplats.

Hälsoteamet Qurant är vana att prata med medarbetare som mår dåligt, både fysiskt och psykiskt. Trots att ämnet lyfts fram alltmer finns ännu ett stigma kring psykisk ohälsa. Därför dröjer det ofta innan den drabbade vill eller vågar berätta.  
– När vi pratar med medarbetare så säger de oftast inte att de mår dåligt psykiskt när vi ringer första gången. När vi ringer dag 4 eller 12, då kommer det fram att man inte mår bra, säger Pia Borgudd som leder Qurants hälsoteam.  

Svårt att berätta om psykisk ohälsa 

Hälsoteamet brukar fråga om medarbetaren har pratat med sin partner eller någon annan om hur han eller hon mår. Inte sällan blir svaret att man inte vet hur man ska göra det. – Då brukar jag skicka länkar med material från oss på Qurant och texter från 1177 om sömn, psykisk ohälsa och stress. Det kan vara enklare att prata om hur man mår om man kan visa en text som beskriver det man själv känner, än att säga det själv. Det viktiga tycker vi är att man anförtror sig till någon, det är bra!

Har man väl berättat om hur man mår så blir man mer avslappnad. Då kan man hjälpa sig själv på ett annat sätt, menar Pia Borgudd.

Prata oftare om hur ni mår på jobbet 

Arbetsgivare eller chefer som vill stötta medarbetare som mår dåligt gör rätt i att ställa frågor ofta om hur man mår, inte bara om hur det går på jobbet. Ser du tecken på att något inte står rätt till? Undersök saken genom att ställa frågor om måendet på ett omtänksamt sätt.  

– Berätta att det inte är ovanligt att må psykiskt dåligt, för det är det inte. Det kan kännas skönt att få bekräftelse på att dåligt mående är normalt och att man kan må bättre igen.  

Uppmuntra kontakt med jobbet 

När en medarbetare blir sjukskriven för psykisk ohälsa är det bra att poängtera vikten av att återhämta sig och vila. Men även att uppmuntra kontakt med arbetsplatsen igen – och det relativt snart. Gärna på en plats som inte är så laddad för den drabbade. En fika i matsalen kan kännas mindre dramatisk än att vara med i ett mötesrum. Här gäller det att känna in och känna av vad som känns bäst för den aktuella individen.
– Jag rekommenderar att bjuda in medarbetaren att vara med på mer informella sammanhang. Kanske komma in på en fika redan i vecka två av sjukskrivningen. Att vara borta längre kan göra det svårare att komma tillbaka.  

Arbetsgivaren eller chefen bör hålla sig uppdaterad om hur medarbetarens hälsa utvecklas och visa intresse. Det är en balansgång mellan att visa att man önskar se medarbetaren tillbaka och att lämna henne eller honom ifred för vila och återhämtning.
– Pressa inte på, men visa att du ser fram emot att medarbetaren kommer tillbaka.  

Var beredd på att lyssna och trösta 

Att möta en medarbetare som visar starka känslor i form av gråt kan kännas jobbigt. Pia Borgudd upplever att det kan vara ett hinder för chefer att ställa frågor om hur medarbetare mår om de är rädda att väcka sådana känslor.
– Du som chef behöver inte ta ansvar för vad som kommer fram. Men du får vara beredd på att trösta och bara finnas där. Du behöver inte ta över ansvaret för medarbetarens mående, men du kan lyssna och trösta.  

Bäst är att medan alla fortfarande mår bra på jobbet etablera en kultur av att bry sig.
– Jag pratar med medarbetare som säger att de har jobbat i fem år och chefen har aldrig frågat hur de mår. Det är mycket vanligare än vi tror att chefer inte är vana att prata med medarbetare om det. Det behöver vi ändra på! 

JENNIE JENSEN 

Vill du lära dig mer om hur du kan förebygga, upptäcka och arbeta med psykisk ohälsa på jobbet?  

I vår e-learning får du som arbetsgivare, chef, HR-ansvarig eller annan ledare en överskådlig inblick i, och praktiska råd för, att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa. Du får reda på vad arbetsrelaterad psykisk ohälsa är, hur ansvaret för arbetsgivare ser ut samt hur arbetsrelaterad psykisk ohälsa bäst kan förebyggas med stöd i forskning.

Är du som chef rätt rustad för att hantera psykisk ohälsa på jobbet?

Gå vår E-learning
Är du som chef rätt rustad för att hantera psykisk ohälsa på jobbet?
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR