Sjukfrånvaro

Så sänker du sjukfrånvaron i branscher med hög personalomsättning

Bild av suddiga människor i entre till kontor

Branscher med hög personalomsättning brottas ofta med hög sjukfrånvaro. Det kan vara svårt att bygga långsiktiga relationer när många medarbetare har korta anställningar och oregelbundna arbetstider, men rätt grund gör det möjligt att förbättra hälsan över lag. Här är tre effektiva strategier.

I branscher som saknar utbildningskrav såsom service, försäljning och viss omsorg är det ofta högre personalomsättning än i andra branscher. Det är ganska naturligt; många väljer exempelvis ett sådant jobb tidigt i karriären eller under sin utbildning. Tyvärr upplever många företag i dessa branscher också hög sjukfrånvaro, med höga kostnader och bemanningsproblem som resultat.

När chefer inte träffar sina medarbetare ofta eller länge så kan det vara svårt att bygga en förtrolig relation och ställa frågor om välmående. Det finns däremot andra faktorer som kan förbättra hälsan – och minimera sjukfrånvaron – över lag. Det handlar främst om att ha tydliga strukturer och tillämpa dem konsekvent inom hela företaget: En trygg grund av god arbetsmiljö, hälsofrämjande insatser och processer som fångar upp ohälsa.

1. Fokusera på förebyggande åtgärder

Enligt en studie av 337 företag från International Social Security Association (ISSA) kan varje investerad krona i personalhälsa ge mer än det dubbla tillbaka. Det stämmer väl överens med vår egen erfarenhet: Medarbetare som mår bra tenderar att prestera bättre och blir sällan sjuka.

Inget företag vill dock spendera tid och resurser i onödan, så hur avgör ni vilka åtgärder som kommer att ge resultat? En bra början är att titta på varför era medarbetare sjukskriver sig i dagsläget. Beror majoriteten av frånvaro på exempelvis psykisk ohälsa, problem med rörelseapparaten, eller förkylningar? Och skiljer sig orsakerna mellan olika arbetslag?

Med frånvarodata till hands kan ni ta ett informerat beslut om åtgärder som förebygger de vanligaste problemen på just er arbetsplats. I exemplen ovan kan det handla om att erbjuda samtalsstöd, konsultera med en ergonom, eller införa rutiner som stärker immunförsvaret och minskar smitta.

Hur ni enklast tar reda på de vanligaste frånvaroorsakerna beror på hur ni registrerar er frånvaro. Företag anslutna till Qurant har tillgång till all sin frånvarodata, med trender och statistik, i Hälsoportalen.

Läs mer: Tre strategier för att sänka sjukfrånvaron med data.

2. Skapa tydliga rutiner vid ohälsa

I branscher med hög personalomsättning är tydliga rutiner viktiga för att säkerställa att varje medarbetare vet vad som gäller från dag ett, och se till att ingen faller mellan stolarna under hektiska perioder.

Det börjar med en detaljerad policy för sjukfrånvaro. Den bör bland annat beskriva hur och när sjuk- och friskanmälan ska ske, förväntningar kring kommunikation vid frånvaro, och vid vilken gräns företaget påbörjar åtgärder. På Qurant varnar vi exempelvis om en medarbetare varit frånvarande tre gånger på tre månader, eller sex gånger på ett år. Det är för att vi ofta ser en förhöjd risk för allvarligare ohälsa och längre sjukskrivningar när någon varit frånvarande så ofta. Då gör chefen klokt i att prata med sin medarbetare för att förstå orsakerna bakom den frekventa frånvaron.

Tydliggör även chefens roll vid sjukfrånvaro, för att säkerställa att alla medarbetare har tillgång till samma stöd. När ska de kontakta en sjuk medarbetare, vilka frågor bör de ställa, och hur ofta bör de ringa vid längre sjukskrivning? Här kan även företagshälsan vara till hjälp: På Qurant ringer våra företagssköterskor medarbetare redan första sjukdagen för att erbjuda stöd och råd, och de fortsätter ta regelbunden kontakt genom hela sjukskrivningen.

3. Öka era chefers kompetens kring hälsa

Cheferna är dem som jobbar närmast varje medarbetare, och sannolikt bland dem som stannar längst på företaget. Därför är det klokt att investera i era chefer så att de har tryggheten och kompetenserna som behövs för att leda sina arbetslag på ett hälsofrämjande sätt.

Det kan handla om utbildningar och resurser kring arbetsmiljö och rehabilitering, hur man upptäcker ohälsa, hur man håller hälsosamtal, och vikten av ett tryggt och förtroendefullt ledarskap. Faktorer som hjälper dem att se när en medarbetare behöver extra stöd, och får dem att våga ställa frågan ”hur mår du egentligen?”

Det kan även handla om att ge cheferna bättre verktyg. Idag finns en rad hjälpmedel som gör det enklare att hantera och följa upp hälsoärenden på rätt sätt. Chefer som använder Qurant får:

  • Mallar att följa vid t.ex. hälsosamtal.
  • Rekommendationer när medarbetare har hög frånvaro.
  • Påminnelser om uppföljning och behov av intyg.

Utöver digitala verktyg har chefer anslutna till Qurant även tillgång till personligt chefsstöd. Det innebär att de kan prata direkt med våra företagssköterskor när de behöver rådgivning i utredningar, konflikter eller andra personalfrågor.

Sammanfattning

Sjukfrånvaro kan kosta flera miljoner årligen på ett medelstort företag, men det är möjligt att sänka den och minska kostnaderna. Även om det kan vara svårare att se till varje individuell medarbetare i branscher med hög personalomsättning, så finns det grundläggande strategier som gör skillnad. Genom förebyggande åtgärder, tydliga rutiner och trygga chefer kan företag skapa friskare arbetslag i hela organisationen.

Vet du hur mycket sjukfrånvaron kostar på ditt företag? Ta reda på det i vår smarta kalkylator, eller boka ett digitalt möte så räknar vi både ut era kostnader och berättar hur ni kan  sänka sjukfrånvaron.

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR