Psykisk hälsa

Så kan rätt stöd för chefer minska stress och öka hälsan på jobbet

Kvinna mediterar vid skrivbord

Höga nivåer av stress bland chefer är ett växande problem. Samtidigt som en majoritet av medarbetare vill se mer hälsofrämjande åtgärder från sin chef och arbetsplats, visar statistik att även chefer behöver stöd för att minska stressen. För chefer är det viktigt att vara medvetna om hur deras eget välmående påverkar hela arbetsplatsen. Här går vi igenom hur du som chef kan sänka stressnivån, för både dig själv och medarbetare, genom företagshälsans chefsstöd och ökad kontroll. 

Chefer har en enorm påverkan på medarbetares välmående – till och med lika stor påverkan som medarbetarens partner. Detta konstaterar en studie av The Workforce Institute som studerat medarbetare och chefer i 10 olika länder. Samtidigt behöver chefers egen hälsa uppmärksammas – både för deras eget välbefinnande och för att det gynnar medarbetarna. Om chefer inte får det stöd de behöver, kan deras egen stress leda till en negativ påverkan på hela arbetsmiljön.  

Brist på stöd ger hög stressnivå bland chefer  

42% av chefer känner sig stressade och för 25% är stressnivån så markant att de känner sig utmattade. Till detta ska tilläggas att en av fem omsorgschefer idag är nära på att gå in i väggen. Dessutom svarar hela 33% av C-nivå chefer att de inte längre vill arbeta, till följd av det stressade arbetsklimatet.   

Det går inte att blunda för de stora problem som chefers ohälsa innebär – och ofta grundar sig stressen i en avsaknad av kontroll och brist på stöd.   

Arbetsgivaren har ett ansvar att motverka ohälsa  

Arbetsgivare har ett ansvar att se till att arbetet inte leder till en ohälsosam stressnivå, vilket kan göras genom att se över arbetsbelastningen. Det är även viktigt för arbetsgivare att förstå att chefers stress kan signalera ett större problem i organisationen. Som arbetsgivare behöver du skapa dig en uppfattning om vad som ligger bakom stressen hos cheferna. Se till att arbetsbelastningen och kraven är realistiska, och i balans med tillgängliga resurser. När chefer får det stöd de behöver kan de på ett mer effektivt sätt leda sina team. I grunden handlar det om att motverka att ohälsa uppstår genom att förebygga faktorer som orsakar ohälsa. Genom en sådan strategi kan företag spara mycket.   

Företagshälsans chefsstöd minskar stress för chefer  

Som chef har du ett visst ansvar över dina medarbetares hälsa. Bland annat rekommenderar vi att du håller i hälsosamtal med medarbetare som uppvisar mönster i frånvaron. Men att på egen hand hantera frågor om ohälsa kan vara en utmaning. Det kan vara svårt att avgöra när en situation kräver snabbt agerande, och hur mycket du som chef bör fråga dina medarbetare. Dessutom är det inte alltid givet vad som ligger bakom ohälsa hos medarbetaren.  

Men med råd och tydliga riktlinjer för att hantera frågor kring hälsa på arbetsplatsen, kan chefens jobb underlättas. Genom att använda sig av professionellt chefsstöd så kan chefer få vägledning i hälsoarbetet. Det kan bland annat handla om information kring vad som faktiskt är chefens ansvar, stöd inför svåra samtal eller coachning som hjälper chefen stötta medarbetare med psykisk ohälsa. När brist på stöd är en central orsak till ökade stressnivåer bland chefer, blir detta chefsstöd ett viktigt verktyg för att minska stressen. 

TIPS

Inför dessa rutiner för att minska stressen (för dig och dina medarbetare):

  • Fokusera på att skapa transparens inom organisationen och kommunicera öppet om händelser som kan påverka arbetsgruppen. Genom att vara tydlig med information kan du förebygga osäkerhet och oro.  
  • Om det uppstår problem är det viktigt att systematiskt kartlägga orsakerna bakom stressen för att kunna vidta riktade åtgärder. 
  • När utmaningar uppstår, bjud in till diskussion tillsammans med medarbetarna för att ta fram lösningar tillsammans. Det både avlastar dig och skapar samtidigt delaktighet inom gruppen. 
  • Arbeta för att skapa en miljö där arbetsgruppen vågar lyfta problem innan de blir för stora. Ha kontinuerliga samtal med teamet om arbetsbelastning och trivsel – en välmående grupp stärker även ditt eget välbefinnande. 
  • Dra nytta av de resurser du har tillgång till när du behöver vägledning, såsom företagshälsa eller handledning. Se samtidigt till att dina medarbetare vet om vilka resurser som finns tillgängliga för dem.   
  • Arbeta regelbundet med att ge och ta emot konstruktiv feedback mellan chefer för att identifiera och hantera stressfaktorer, förbättra arbetsflödet och stärka samarbetet. En ömsesidig feedbackprocess gör chefer mer stöttade och mindre isolerade i sina roller. 
  • Prioritera arbetsuppgifter tydligt, för dig själv och ditt team.  
  • Föregå med gott exempel genom att ta pauser, hålla rimliga arbetstider och på så sätt visa att du prioriterar hälsan. 

Ta hjälp av företagshälsan 

Myndigheten för arbetsmiljökunskap släppte nyligen nya riktlinjer för hur företagshälsan kan främja psykisk hälsa på arbetsplatsen. Bland annat kan du som chef ta hjälp av företagshälsan för att kartlägga arbetsmiljön och göra riskbedömningar kring psykisk ohälsa. Du kan även vända dig till företagshälsan för att få stöd i hur du hjälper medarbetare som mår dåligt. Genom chefsstöd från en hälsopartner kan chefer få tydliga råd och samtidigt minska sig egen stressnivå. 

Vill du veta mer om hur företagshälsan kan bidra till hela organisationens välmående? Boka ett möte med oss på Qurant så berättar vi mer.   

 

Läs mer:

Hur mycket påverkar chefer arbetsmiljön?

Risker och åtgärder vid hög psykisk arbetsbelastning

ERIKA GIDÉN

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR