Hälsofrämjande arbete är en stor del av ett företags framgång. Hur medarbetarna mår påverkar allt från personalomsättning, produktivitet till rena kostnader och vinster för företaget. Men hur kan företag skapa välmående för medarbetare? Vi går igenom hur vårdförsäkring i kombination med företagshälsa bidrar till friskare företag, och hur du kan använda dig av ett heltäckande arbetssätt.
Att bygga ett hälsosamt företag handlar dels om hur arbetsmiljön ser ut – både fysiskt och psykiskt. Men hälsa handlar även om att medarbetarna får den vård och det stöd de behöver vid sjukdom och skada. En vårdförsäkring är ett effektivt verktyg för detta.
På Qurant kombinerar vi proaktiv företagshälsa med en omfattande vårdförsäkring för att ge medarbetare och chefer stöd genom hela hälsoresan. Vi kallar detta för Qurant Trygg – en helhetslösning som skiljer sig från traditionella försäkringar och ger en trygg kontakt genom hela vårdkedjan. För att på ett konkret sätt förklara hur företag kan dra nytta av en heltäckande hälsopartner, berättar vi om fyra fiktiva medarbetare och hur de får hjälp genom företagshälsovård och vårdförsäkring.
Medarbetare 1 – Hälsobarometern fångar upp ohälsa tidigt
Medarbetare 1 arbetar på ett företag som regelbundet tar pulsen på välmående och trivsel bland medarbetare. Detta innebär att ohälsa kan upptäckas tidigt, även innan första sjukfrånvarodagen. När en medarbetare rankar lågt i undersökningen ser vi det som ett tecken på ohälsa, och en av våra företagssköterskor kontaktar medarbetaren. Under samtalet pratar vi kring problematiken som orsakar ohälsan, ger stöd och vägledning. Det kan till exempel handla om att medarbetaren behöver hjälp att hantera stress, eller att medarbetaren har för hög arbetsbelastning. Här kan samtalsstöd eller samtal med chefen bli aktuellt. Genom att agera tidigt kan vi förebygga att situationen utvecklas till något allvarligare.
Medarbetare 2 – Mönster i sjukfrånvaron avslöjar ohälsa
Medarbetare 2 har under en tidsperiod sjukanmält sig vid flera tillfällen. Varje sjukperiod registreras i Qurants Hälsoportal och Hälsoteamet kontaktar medarbetaren på första sjukdagen för att ge stöd och råd. Men när medarbetaren för tredje gången på ett halvår sjukanmäler sig får även den närmaste chefen meddelande om att boka in ett hälsosamtal med medarbetaren för att ta reda på mer om frånvaron. Syftet med hälsosamtalen är att upptäcka och hantera ohälsa i tid.
Medarbetare 3 – Snabb vård med vårdförsäkring
Företag kan förebygga en stor del av sjukskrivningarna genom att analysera hälsodata för att förstå var de behöver fokusera åtgärderna, och agera snabbt. Men när sjukdom eller skada är konstaterad är det en stor fördel att ha en vårdförsäkring på plats.
Medarbetare 3 får en hälseneruptur och kommer att behöva opereras. Eftersom medarbetaren är försäkrad via företagets vårdförsäkring får hen en läkartid inom fem dagar enligt vårdgarantin. Efter att ha blivit bedömd av en specialist får medarbetaren en operationstid redan inom två veckor, vilket förkortar sjukdomsförloppet. Samtidigt som medarbetaren får rätt vård snabbt och slipper den offentliga vårdens väntetider, får även företaget tillbaka sin medarbetare snabbare.
Medarbetare 4 – Uppföljning och stöd gör rehabiliteringen smidigare
Medarbetare 4 har drabbats av utmattningssyndrom och är sjukskriven för detta. Nu är medarbetaren stegvis på väg tillbaka till arbetet och arbetar deltid. Utmattning är en komplex diagnos som ofta kräver en noggrant planerad rehabilitering för att medarbetaren ska kunna återhämta sig och komma tillbaka till arbetet.
Här finns företagshälsan som stöd under hela rehabprocessen. Vi erbjuder stöd för att ta fram en individuell rehabplan och genom vår hälsoportal får chefer regelbundna påminnelser om viktiga moment under rehabiliteringen.Tillsammans med rehabkoordinator har medarbetare och chef löpande möten där fokus ligger på att bedöma nuläget och utvärdera insatser och anpassningar. På så sätt säkerställer vi tillsammans en strukturerad rehabiliteringsprocess, och medarbetaren får det stöd hen behöver för att återhämta sig.
FAQ
Vanliga frågor om Qurant Trygg
1. Hur skiljer sig Qurants vårdförsäkring från andra på marknaden?
Med Qurant Trygg får medarbetare och chefer inte bara vård när problemenen blivit allvarliga, utan vi fokuserar även på att stödja hälsan i ett tidigt skede. Vi jobbar utifrån ett helhetsgrepp om hälsa – och fångar upp och motverkar ohälsa i alla steg av hälsoresan. Det leder till både friskare medarbetare och minskade kostnader för företag.
2. Hur kan jag mäta resultatet av företagshälsa och vårdförsäkring?
Hälsoinsatser, ärenden och statistik sammanställs i vår digitala hälsoportal. Det gör att du som chef och HR får en översikt över all hälsodata. Med allt samlat på samma ställe blir det enklare att härleda resultat i välmående och frånvaro till utförda insatser.
3. Hur säkerställer ni att medarbetare får rätt stöd via Qurant Trygg?
Vi arbetar utifrån hälsodata med ett personligt stöd. Vårt team av företagssköterskor har full koll på medarbetarnas hälsodata och vårdbokningar. Genom att kombinera data med ett personligt stöd kan vi agera proaktivt och ge skräddarsydd rådgivning i hälsoarbetet.
En komplett hälsopartner för ditt företag
Vårdförsäkring som en del av företagets hälsoarbete ger både medarbetarna och företaget en stor fördel. Det handlar om att skapa ett system som gör det enkelt för medarbetarna att få hjälp när de behöver det – vare sig det gäller fysisk hälsa, rehabilitering från psykisk ohälsa eller snabb tillgång till specialistvård.
Men att endast jobba reaktivt är inte tillräckligt för att bygga ett hälsosamt företag. Företag behöver även arbeta med förebyggande och proaktiva åtgärder, vilket gör kombinationen av företagshälsa och vårdförsäkring till en komplett lösning för företag. Kontakta oss för att prata mer om hur en heltäckande hälsolösning kan hjälpa er.
ERIKA GIDÉN