Så hanterar vi stress – och det hjälper för oss


Hållbar Hälsa | Hälsobloggen

Har du känt dig stressad och sedan pressad att återhämta dig under lediga stunder så som kvällar, helger och semestrar? Vilken sorts stresshantering och återhämtning just du behöver är individuell och beror på hur din vardag ser ut. 

Allvarliga stressymptom ska alltid tas på allvar men ibland blundar vi för tecknen allt för länge. Viktigt att veta är att hjälp finns att få och att det finns olika nycklar till återhämtning. Vi bad nedan personer med olika yrken att svara på hur de hanterar stress och vad som funkar för just dem. Inspireras av deras svar:

Emma Andersson Distriktsläkare
– Jag mår bättre och blir mer stresstålig av regelbunden träning och promenader där jag försöker vara i nuet. Ta in naturens alla ljud och dofter. Har också börjat lära mig att det räcker att vara ”tillräckligt bra” på jobbet och hemma, att inte ställa för höga krav på mig själv. Att kunna ta genvägar där det är möjligt utan att få dåligt samvete.

Anne Ekberg, VD och konsult
– I mitt förra jobb som presschef för regeringen jobbade jag under hård press och stress i princip dygnet runt, i åtta år. Mitt sätt att varva ner var långa promenader, till och från jobbet och walk-and-talks i stället för möten på kontoret när det passade. I dag när jag arbetar som kommunikationskonsult på Millvina gör jag det samma också tillsammans med mina kunder, för det frigör också kreativiteten och stärker minnet, vilket inte minst Anders Hansen, överläkare och psykiater har lyft flera gånger. Motion är viktigt för hjärnan.

Michael Emilsson Sales Manager
– Stress relaterat till en specifik sak hanterar jag genom att jag ser objektivt på situationen och utvärderar vad som krävs och hur lång tid detta kommer att ta. När man vet det så finns det ingen anledning att vara stressad då man är både medveten om vad som krävs och hur lång tid det kommer att ta. ”Vardagsstress” hanterar jag genom aktiviteter där jag kan koppla bort hjärnan och intensivt fokusera på en sak (styrketräning, fiske, skytte etc).

Amanda Borneke Byggbranschens hållbarprofil
– Självklart blir jag fortfarande nervös innan jag ska föreläsa vilket skapar stress. Jag brukar föreställa mig att jag håller föreläsningen för mamma, hemma ensam i soffan. Hon gav alltid stående ovationer oavsett prestation och bara genom att tänka på den situationen ger trygghet. Efter det klarar jag av vilken publikskara som helst. Läs gärna mer om mig och mitt hållbarhetsarbete på Instagram > Hållbarprofil.

Alexander Karlsson, Digital marketing specialist
– Jag tycker jobbet är så kul att jag bara brukar jobba mer. Jag känner oftast igen min stress genom att jag blir kortare i tonen på gränsen till arg. Men efter min stroke har jag dock läst om stressbalans och tagit åt mig några knep:
– boka in 15 min återhämtning varje dag då man inte gör något alls
– aforismer
– börja inte dagen med mobilen och därmed minska mikrostress
– börja och avsluta dagen med att vara tacksam

Ellenor Strid, Frisör
– Jag har börjat ställa mindre krav på mig själv. Tackar nej till saker jag blir stressad över. Jag motionerar bort stress genom att springa, cykla, promenera och basta! Umgås med människor som jag vet att jag får positiv energi av.

 


Johan Mattsson, Teknisk projektledare
– I mitt jobb på ett stort globalt företag är det stundtals hektiskt och mycket att göra i projektet på kort tid. Jobbet är roligt och intressant men ibland blir det stressigt med korta deadlines för leverans till kund. Jag försöker planera projektet tillsammans med mina medarbetare så bra det går för att minska stressen. Vi är också måna om varandra och hjälps åt för att tillsammans göra det hållbart och kul. När jag är ledig tycker jag om att röra på mig. Löpning och promenader tillsammans med min sambo ger bra återhämtning. Då rinner stressen ur kroppen. Sist men inte minst så gillar jag att bara ta det lugnt och slappa när jag är ledig.

Tarja Rosén Häggmark, European marketing manager
– Jag har inte alltid levt så klokt som nu. Men man lär sig med åldern. Idag förstår jag hur viktigt det är att välja ett arbete som gör mig harmonisk – där det finns tid för planering, tid att vara kreativ, tid för reflektion. Skippa stressiga arbetsmiljöer och arbetsuppgifter som inte passar mig. Jag har också slutat springa efter bussen, försöker vara ute i god tid istället. Tack vare mobilen så kan man alltid meddela om man blir sen. Glömmer jag bort det här blir min kropp orolig och jag märker hur jag andas med bröstkorgen istället för magen. Då tvingar jag mig själv att tacka nej, andas djupt och tillåta mig själv att varva ner.

Maria Linde, Coach inom KBT, ACT, Compassion och Trauma
– Jag har lärt mig att genom att testa olika tekniker så lossnar olika delar av stressen i min kropp och min hjärna. Ibland går jag till en psykolog för att sedan gå till en KBT-coach, annat som fungerar är klassisk massage, en lång promenad i skogen, healing hos någon duktig, meditation och skriva av mig, kan också vara andra sätt att släppa på stress, yoga och andningsarbete hjälper mig.
Stress för mig är någonting som man måste läka hela vägen igenom, quick fix skjuter upp den riktiga lättnaden som är nödvändig att få, varje spänning kan bara lösas: genom och ut, inte genom att stänga av och pressa på framåt. För att förebygga stress har jag ökat mitt fokus, vart är jag på väg och vad vill jag ha för dag, för liv – så jag sätter gränser, inte för att hålla andra borta utan för att kunna släppa in det som jag vill ha och behöver, det i sin tur ger mig mindre stress. Healing vänlighet och kärlek önskas alla i överflöd.

Nadja Åslev, Senior business controller
– Mitt jobb är väldigt intensivt i perioder och jag har då upptäckt att träning hjälper oerhört i stresshanteringen. Vid tuffa träningspass får jag må-bra hormoner och träningen ändrar mitt perspektiv på saker och ting. Det som var mycket blir mycket mer hanterbart. Jag ser nu till att träna flera gånger i veckan för att bli piggare och kunna hantera den stress som ständigt finns i dagens samhälle som heltidsarbetande trebarnsmor.

Robert Canon, Entreprenör
– Vi har ett arbetsmiljöarbete som är certifierat enligt ISO 45001. Vi jobbar proaktivt vilket innebär att vi aktivt stänger ned till exempel aviseringar och har autosvar på mailen osv. Genom detta minskar stressen och det skapar en trygg struktur.

Niina Björkman, Inredare
– Är en person med mycket energi vilket gör att jag ofta har en tendens att bara köra på. Men har lärt mig att lyssna på kroppen och när jag känner att det går lite för fort är meditation min återhämtning. Att ha balans i livet är ett ständigt lärande, men att stanna upp, ta en paus och lyssna inåt funkar för mig.

Pierre Gewerth, Product owner
– Jag hanterar stress med att bland annat sysselsätta mig med något helt annat så hjärnan får ett annat fokus. Exempel på detta kan vara en promenad med en pod i öronen eller att umgås med familj och vänner vilket ger mig energi.

Christina Mattsson, leg sjuksköterska
– Planera, organisera och prioritera för att förbättra arbetssituationen och minska stressen. På fritiden tänka på- och göra saker som jag mår bra av; umgås med familj och vänner, gå promenader med hunden, åka skidor men också bara vila, läsa en bok eller se en bra film.

 


Therese Olsson, Konsult
– När det blir lite för högt tempo på jobbet så brukar jag skriva listor på papper. Gärna med prioritetsordning. Det är något förlösande med att stryka en punkt när man fått något klart.

Annika Bagge, Head of marketing & innovation
– Min nyckel är att andas. Jag har tränat på andning och Mindfulness under året och det har hjälpt mig mycket. Jag gör ingen stor grej av det, tar några minuter när jag känner att jag behöver. Blundar, andas, ibland tar jag hjälp av någon Mindfulnessapp för längre sessioner.

Pär Schützer, Utvecklare
– Det är inte alla arbetsdagar som går som de förväntningar jag har när jag hoppar på färdmedlet till jobbet. Att resultatet av arbetsdagen motsvarar förväntningarna, innebär en riktigt bra arbetsdag. Någonstans där under dagen kommer jag fram till att även om jag inte kan styra varje arbetsdag så kan jag gå hem och träna på precis det jag känner för. Den typ av träning som tar mig tillbaka till här och nu och blir färdmedlet in i nästa arbetsdag.


Lär dig att känna igen tecknen på stress

En längre tid med hög stressnivå kan leda till att vi så småningom blir sjuka, får utmattningssyndrom och långvarig smärta. Men om du lär dig att känna igen tecknen på stress och tar dig tid för återhämtning kan du klara av att hantera stressiga perioder utan att ta skada.

– Känner du att du får tilltagande stressymptom är det viktigt att ta signalerna på allvar, och hjälp finns att få. Vi märker att det gör stor skillnad för medarbetare att veta var de kan vända sig för ett inledande samtal. Att ge en hoppkänsla och finnas där i ett allvarligt tillstånd kan vara avgörande för den fortsatta återhämtningen. Arbetsgivare har ett ansvar att förebygga och åtgärda förhållanden som ger upphov till arbetsrelaterad stress enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, säger Gunilla Söderberg, chefssjuksköterska, Qurant.

Planera in återhämtning inför ledighet

Vi vet att fysisk trötthet kräver återhämtning som ger kroppen vila men som gärna aktiverar hjärnan. Medan mental trötthet påverkar minne, logisk förmåga och beslutsfattande, och då är det viktigt att ”vila hjärnan” genom exempelvis minskad skärmtid och istället ägna sig åt fysisk aktivitet.
Inför en kommande ledighet kan du exempelvis:

– Gör en grov plan av de viktigaste uppgifterna en period framöver
– Reflektera över vad som får dig att må bra
– Planera för själva ledigheten
– Planera in stunder eller dagar av ingenting
– Motionera en stund varje dag – all fysisk aktivitet är bra!
– Sänk tempot
– Sätt gränser för hur du använder mobilen
– Smyg igång arbetet och trappa upp stegvis efter ledigheten
Kom ihåg – växla mellan aktivitet och återhämtning alla dagar i veckan, året runt. Inte bara under ledighet från jobbet!

 

Om du vill veta mer om oss – kontakta Qurant Företagshälsa här >

Hälsobloggen

Så hanterar vi stress – och det hjälper för oss
Läs mer
22 juni, 2020
Aktuellt från Qurants sjuksköterskor
Läs mer
Provtagning för covid-19
17 juni, 2020
Information om provtagning för covid-19
Läs mer