Arbetsmiljö

Så hanterar du de nya arbetsmiljöföreskrifterna

Foto på ett pussel som illustrerar lagar och föreskrifter

Chefer har ett omfattande ansvar över arbetsmiljön. För att säkerställa att arbetsgivaransvaret efterföljs finns Arbetsmiljölagen på plats, som vidare kompletteras av föreskrifter. Här går vi igenom vad det innebär att ha ett arbetsgivaransvar och vad som är viktigt att känna till om de nya föreskrifterna som träder i kraft 1a januari 2025.  

Arbetsmiljölagen: Varje chef har ett arbetsgivaransvar  

Arbetsmiljölagen definierar arbetsgivaransvaret i Sverige. Lagen syftar till att förebygga ohälsa och olyckor genom att arbetsgivare vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda medarbetares hälsa. Men termen arbetsgivare syftar till fler personer än högsta chefen i företaget. Faktum är att varje individ som anställer och leder en medarbetare är en form av arbetsgivare och därmed har ett visst ansvar. Detta innebär att chefer, oavsett nivå, behöver sätta sig in i arbetsplatsens systematiska arbetsmiljöarbete. 

Se vårt webinar om vad alla chefer borde veta om arbetsgivaransvar. 

Arbetsmiljölagen kompletteras av föreskrifter från Arbetsmiljöverket, så kallade AFSar. De ger mer detaljerade riktlinjer för hur lagen ska tillämpas i praktiken. Men det är viktigt att ha koll på den nya regelstruktur har beslutats 2023 och träder i kraft den 1a januari 2025. 

Grundläggande föreskrifter alla arbetsgivare behöver följa 

AFS 2023:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete 

AFS 2023:1 understryker att det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara en del av det dagliga arbetet och omfatta alla delar av arbetsmiljön – både fysiska, organisatoriska och sociala faktorer. Bland arbetsgivarens skyldigheter ingår att: 

  • Säkerställa att en arbetsmiljöpolicy finns och efterlevs. 
  • Ge medarbetarna och skyddsombuden möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. 
  • Undersöka och bedöma risker regelbundet. 

Läs mer om AFS 2023:1 som träder i kraft 1/1/2025

AFS 2023:2 om planering och organisering av arbetsmiljöarbete  

AFS 2023:2 beskriver hur arbetsgivaren ska säkerställa att chefer och arbetsledare har tillräcklig kunskap om att förebygga ohälsosam arbetsbelastning och hantera kränkande särbehandling. Viktiga punkter inkluderar: 

  • Det ska finnas uppsatta mål för att främja hälsa i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. 
  • Resurserna ska vara i balans med kraven i arbetet för att inte leda till ohälsosam arbetsbelastning. 

Läs mer om AFS 2023:2 som träder i kraft 1/1/2025

Övriga föreskrifter 

AFS 2023:10 om risker i arbetsmiljön 

AFS 2023:10 behandlar risker som arbetsgivaren ska ta hänsyn till, såsom buller. Föreskriften kräver att arbetsgivaren bland annat: 

  • Bedömer bullerexponeringen och utför mätningar när det är nödvändigt. 
  • Utreder orsaker och vidtar åtgärder om exponeringen överskrider gränsvärdena. 

Läs mer om AFS 2023:10 som träder i kraft 1/1/2025

AFS 2023:15 om medicinska kontroller i arbetslivet 

Föreskriften AFS 2023:15 klargör arbetsgivarens ansvar för att anordna medicinska kontroller. Enligt föreskrifterna ska arbetsgivaren bland annat: 

  • Informera arbetstagaren om syftet med och detaljerna kring den medicinska kontrollen. 
  • Klargöra att deltagandet i den medicinska kontrollen är frivilligt. 
  • För arbeten där tjänstbarhetsintyg krävs, säkerställa att endast arbetstagare med giltiga intyg är sysselsatta. 

Föreskriften ställer även krav på arbetsgivaren att informera den som ska utföra kontrollen om riskbedömningar som ligger till grund för behovet av medicinska kontroller.
Läs mer om AFS 2023:15 som träder i kraft 1/1/2025

TIPS

Lär dig grunderna i chefers ansvar

1. Bekanta dig med de nya föreskrifterna på Arbetsmiljöverkets sida. 

  • Leta fram de föreskrifter som är relevanta för ditt företag 
  • Se till att era dokument och rutiner överensstämmer med föreskrifterna 
  • Se över om er arbetsmiljöutbildning behöver uppdateras för att gå i linje med de nya föreskrifterna 

2. Se vårt webbinarium om arbetsmiljö och viktiga regler för chefer att känna till. 

 

 

Chefer har ett långtgående ansvar att arbeta för en trygg och hälsosam arbetsmiljö. Dessutom är det särskilt viktigt att vara förberedd inför de nya föreskrifterna som träder i kraft den 1a januari 2025. Genom att hålla dig uppdaterad om kraven och implementera förändringarna kan du som arbetsgivare både uppfylla dina skyldigheter och bidra till medarbetarnas välmående. 

Boka ett möte för att prata mer om hur vi kan hjälpa er att skapa en hälsosammare arbetsmiljö. 

Läs mer: 

Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar 

Tre områden där företagshälsan kan hjälpa med CSRD 

ERIKA GIDÉN 

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR