Sjukfrånvaro är en utmaning för många företag, och för detaljhandeln kan det vara extra knepigt. Högt tempo, långa pass och fysiska påfrestningar som att stå eller gå hela dagen kan lätt påverka medarbetarnas hälsa. Men det finns faktiskt mycket du kan göra för att både förebygga sjukfrånvaro och hantera ohälsa på bästa sätt. Här kommer några tips för att skapa en hälsosam arbetsmiljö inom retail!
En hälsosam arbetsmiljö börjar på golvet
Variation och pauser gör stor skillnad
Butiksarbete innebär ofta många timmar på fötterna, ibland utan möjlighet att sätta sig. Och vi vet att långvarigt stående kan leda till belastningsskador och smärta. För att minska risken är det viktigt att du som chef gör det möjligt för ditt team att ta pauser. Framförallt är det viktigt att försöka variera arbetsuppgifterna. Har en medarbetare stått länge i kassan? Dags att byta plats och rotera med en kollega på golvet!
Balans mellan arbete och fritid börjar med schemat
Efter hektiska dagar kommer behovet av återhämtning. För att minska stress och förebygga utbrändhet behöver dina medarbetare tid att varva ner och samla ny energi. Det kan vara utmanande för dem som jobbar deltid med oregelbundna scheman, men här har du som arbetsgivare en gyllene möjlighet att skapa balans! Genom att planera ett förutsägbart schema med tillräckligt mycket vila mellan passen kan du stötta medarbetarnas hälsa och minska risken för sjukfrånvaro.
Kunskap stärker stresståligheten
Som arbetsgivare inom detaljhandel är det viktigt att hålla stressen i schack. Men oavsett stressens nivå kan det vara värdefullt att erbjuda medarbetarna verktyg för att hantera den. Introducera stresshantering på arbetsplatsen och ge medarbetarna verktygen för att hantera pressade situationer.
Att hitta rätt väg blir enklare med kartläggning
För att hålla koll på hälsoläget och fånga upp potentiella problem innan de leder till sjukfrånvaro, är det bra att regelbundet kartlägga hur medarbetarna mår på jobbet. Anonyma enkäter är ett bra sätt att samla in information – oavsett om det gäller ett litet gäng eller en större kedja med många butiker. Du får en överblick över hur hälsoläget ser ut och var förbättringar behövs för att skapa en hälsosammare arbetsmiljö i butiken.
Kommunikation är A och O
Det är viktigt att dina medarbetare känner sig hörda och värdefulla. Underskatta inte vikten av regelbundna medarbetarsamtal där ni tillsammans kan fånga upp både arbetsrelaterade och personliga behov! Hälsosamtal är också viktiga, särskilt om du ser tecken på ohälsa, som upprepade frånvarotillfällen eller förändringar i en medarbetares beteende.
Stöd + tidig uppföljning = minskad sjukfrånvaro
Tidigt ingripande och uppföljning
Ju snabbare du agerar vid sjukfrånvaro, desto lättare blir det att hantera och minska effekten av den. Framförallt innebär det att medarbetarna får snabb hjälp. Genom att följa upp sjukfrånvaro tidigt och visa omtanke genom samtal, kan du skapa en öppen dialog med dina medarbetare. Ett vänligt samtal för att höra hur de mår kan göra stor skillnad för deras välmående.
Stöd vid återgång till arbetet
Om en medarbetare varit borta från jobbet länge är det viktigt att hjälpa dem tillbaka på ett bra sätt. Som arbetsgivare har du ett rehabiliteringsansvar, vilket bland annat innebär att du behöver ta fram en återgångsplan när en medarbetare förväntas vara sjukskriven i minst 60 dagar. Och här kan företagshälsan vara till stor hjälp i rehabarbetet.
Qurant hjälper dig med personalansvar att hålla koll på hälsoläget i dina butiker. Med vår hälsoportal kan du följa upp och upptäcka mönster av ohälsa tidigt, och med stöd från vårt Hälsoteam arbetar vi tillsammans för att minska sjukfrånvaro och skapa hälsosammare team. Här kan du läsa mer om företagshälsa för retail och boka ett möte.
Läs mer:
Tre strategier för att stoppa upprepad sjukfrånvaro
Så underlättar företagshälsovården för retailbranschen