Idag lider var fjärde sysselsatt person av besvär på grund av arbetet, enligt en rapport från Arbetsmiljöverket. Mer än hälften av dessa arbetsorsakade besvär är till följd av hög arbetsbelastning. Hur kan du som arbetsgivare upptäcka riskerna tidigt? Och hur kan du bygga en friskare arbetsmiljö?
Idag tillbringar vi allt mer arbetstid på att lösa komplexa problem. Arbetsuppgifter består ofta av intensivt tankearbete som kräver stor koncentration och ställer höga krav på problemlösning. Men precis som vi behöver återhämta oss efter att vi burit någonting tungt, behöver vi återhämtning även efter psykisk ansträngning. Att tänka och belasta hjärnan är att arbeta, och att tänka intensivt är ansträngande – likt att anstränga oss fysiskt. Därför är det viktigt för dig som arbetsgivare att förstå hur våra hjärnor fungerar kognitivt.
Det får den psykiska arbetsbelastningen att öka
En arbetsmiljöundersökning från Arbetsmiljöverket belyser vikten av att vara medveten om när den psykiska belastningen ökar. Statistiken visar nämligen att stress och psykiska besvär har blivit allt mer förekommande. Många arbetare känner sig också tröttare än tidigare år, vilket innebär ytterligare ansträngning för att uppnå koncentration i arbetet: Även det bidrar till att den psykiska belastningen ökar.
Den psykiska belastningen ökar:
- Vid oförutsägbarhet
- När medarbetaren snabbt kastas mellan diverse krävande uppgifter
- När medarbetaren snabbt behöver sätta sig in i problem
- När medarbetaren jämt behöver prioritera mellan arbetsuppgifter
Arbetsmiljön påverkar stressnivåer och psykisk hälsa
Det går att peka ut faktorer i arbetslivet som skapar stress och ökar risken för depression, utmattning och annan ohälsa. Till exempel nämner Folkhälsomyndigheten några arbetsrelaterade riskfaktorer:
- Arbete i miljöer med små möjligheter att påverka, i kombination med höga krav
- Arbete i miljöer med bristande medmänskligt stöd
- Arbete i miljöer med mobbning eller konflikter
- Arbete i miljöer med hög press, i kombination med små möjligheter till belöning
- Arbete i osäkra anställningar
Hög arbetsbelastning kan leda till utmattning
I Arbetsmiljöverkets rapport från 2022 konstateras alltså att var fjärde sysselsatt person lider av besvär orsakade av sitt arbete. Vidare beror hela 52,8% av dessa på hög arbetsbelastning.
Konsekvenser av överbelastning kan till exempel vara:
- Medarbetaren blir mer trött, glömsk eller irriterad
- Medarbetaren kan inte släppa jobbet efter arbetsdagens slut
- Medarbetaren fattar fel beslut
I kombination med detta ser vi att antalet sjukskrivna med utmattningssymptom har sexdubblats sedan 2010 till följd av ökad arbetsrelaterad stress. Utmattning är ofta en följd av just långvarig stress och hög psykologisk belastning. Symptomen kommer ofta gradvis under en längre period och samtidigt är sjukskrivningarna för utmattning ofta långa.
Upptäck psykologiska risker i arbetsmiljön
Att så många har arbetsorsakade besvär till följd av hög arbetsbelastning belyser vikten av att minska riskerna, och ta fram åtgärder snabbt när medarbetare lider av besvär.
Frågor att ställa för att upptäcka risker i den psykiska arbetsmiljön:
- Finns det tidsutrymme för att lära sig nya saker?
- Finns tydliga instruktioner och kommunikation om vad alla medarbetare ska göra?
- Är antal arbetsuppgifter hållbart och är det tydligt hur de ska prioriteras?
Åtgärder för att minska den psykiska arbetsbelastningen
Det är du som arbetsgivare som ansvarar för att minska den psykiska belastningen. Till exempel kan åtgärder vara att förse teamet med tydliga tidsplaner så att alla vet vad som förväntas av dem. Det kan även handla om att urskilja vad som är viktig information för alla medarbetare, och vad som endast är viktigt för en grupp. På så sätt kan du minska belastningen genom att begränsa informationsflödet. I övrigt kan åtgärder handla om mer konkreta stödfunktioner, såsom att köpa in lättbegripliga och användarvänliga system. Om du har identifierat risker i den psykiska arbetsmiljön är det ditt ansvar som arbetsgivare att hantera dessa som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Tydliggör arbetsuppgifter och prioriteringar
- Öka bemanningen och minska arbetsmängden för en enskild medarbetare
- Möjliggör tid för återhämtning
- Möjliggör tid för utbildning
- Inför effektivare arbetsmetoder
Många arbetsgivare missar att stötta överbelastade medarbetare
I de fall där medarbetare redan lider av besvär eller blivit utbrända till följd av psykisk överbelastning i arbetet, behöver du som arbetsgivare ge stöttning. Till exempel kan du erbjuda medarbetaren avlastning, det vill säga att lämna över arbetsuppgifter till annan medarbetare. Även personlig stöttning av chefen, eller annan person utsedd av arbetsgivaren, bör ges. Trots detta får endast 35% av sysselsatta med arbetsorsakade besvär som personlig stöttning idag. Och därtill är det endast 31% som har fått avlastning.
Här kan företagshälsan vara ett viktigt stöd. Ansvariga chefer har inte alltid tid, kunskap eller möjlighet att vara så närvarande som medarbetaren behöver. Hos Qurant har medarbetare därför regelbunden kontakt med företagssköterska från första sjukdagen och stöd under eventuell rehabilitering – för ett tryggt stöd genom hela hälsokedjan, kvalificerad rådgivning och vårdbokningar vid behov.
Vill du ha hjälp att skapa en friskare arbetsplats? Vi kombinerar ett nära personligt samarbete och smarta digitala system för att ge våra kunder bästa möjliga förutsättningar för att bygga friskare arbetsplatser och sänka sjukfrånvaron. Boka ett möte för att se hur vi kan hjälpa ditt företag.
Läs mer:
Arbetsorsakade besvär: De vanligaste problemen och hur du förebygger dem
Sex steg till systematiskt arbetsmiljöarbete
ERIKA GIDÉN