Friskvård snarare än sjukvård är målet för oss alla. Men hur arbetar dagens företag för att främja god hälsa på arbetsplatsen?
Friskvårdsbidraget är en ibland lite bortslarvad förmån som arbetsgivare kan erbjuda sina medarbetare. Bidraget ger företag möjligheten att med max 5000 skattade kronor per år sponsra personalen med ”allt som klassas som aktivitet”. Dock erkänner anställda att de ofta glömmer bort att använda sig av chansen.
När bidraget infördes i slutet av 1980-talet var det först som gympa i arbetsgivarens lokaler. Men tiden har gett nya möjligheter och idag kan friskvårdsbidraget användes till allt från hypnos till cheerleading. Viktigt är dock att det är själva aktiviteten som ska sponsras – inte materialet. Dock får du lov att hyra material om det ingår i själva aktiviteten. Krångligt? Ja, det tycker vi också. Tur då kanske att det är arbetsgivaren som avgör vad som klassas som aktivitet.
Sedan årsskiftet är nämligen Skatteverkets lista på godkända friskvårdsaktiviteter borttagen från deras hemsida. Anledningen är att den ansågs förvirra mer än förklara eftersom alla aktiviteter som är möjliga inte var med på listan.
Detta blev extra tydligt när Högsta förvaltningsdomstolen gav två privatpersoner rätt att använda friskvårdsbidraget till westernskytte och en fortsättningskurs i trav – aktiviteter som inte fanns med på listan. Villkoret nu är att summan delas rättvist mellan medarbetarna, är ”av det enklare slaget ” samt ”anses mindre värd”. Hur stor summan är och vad den ska användas till är upp till arbetsgivaren.
Några tumregler för friskvårdsbidrag:
- Bidraget ska erbjudas till alla anställda
- Maxbelopp är 5000 per år (för att bidraget ska räknas som skattefritt) men det är arbetsgivaren som bestämmer hur mycket bidrag personalen får
- Bidraget får inte användas till inköp, dock till hyra av material eller utrustning som ingår i aktiviteten
- För aktiviteter utan inslag av motion, till exempel massage, får aktiviteten kosta max 1 000 kronor per tillfälle
Läs mer om regler för friskvårdsbidrag hos Skatteverket
Allt fler företag gör mer för sina anställda
Med tanke på de galopperande talen för sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa så borde arbetsgivarna kunna göra mer. Målet för oss alla borde ju vara att förekomma en sjukskrivning snarare än att åtgärda den. Allt fler företag inser detta.
Reklambyrån MC Saatchi har till exempel har en dedikerad Netflix-dag en gång om året. Tänk att få en betald arbetsdag för att plöja kritikerrosade dokumentärer eller kolla ikapp den där serien alla pratar om. En inspirerande insats i en bransch färgad av höga sjukskrivningstal och obetald övertid.
Fastighetsbolaget Castellum har investerat i ergonomiskt utformade och aktivitetsbaserade arbetsplatser med full tillgång till el och wifi – utomhus. Förhoppningen är att utomhuskontoret ska leda till minskad stress, ökad kreativitet och bättre sömn. WorkOUT-konceptet är nu ett hälsosamt komplement till det vanliga kontoret på flera av Castellums arbetsplatser landet över.
Läs mer om vad du kan göra för en friskare arbetsmiljö här!