Ner med rullgardinen – så håller du dig friskare


Hållbar Hälsa

Om rummet där du sover är för ljust, ökar risken för både fetma, typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdom.

Sedan tidigare vet man att ljus ger en mer fragmenterad sömn. Ny forskning visar också att personer som sover i ljusa sovrum i genomsnitt är mer överviktiga och drabbas av kraftig övervikt i högre utsträckning än andra. Ljuset ökar hjärnans varvtal. Det autonoma nervsystemet aktiveras, vilket höjer hjärtfrekvens, blodtryck och andningsfrekvens.

Forskning vid Northwestern University i USA visade att endast en natt i ett ljust rum bidrog till flera negativa hälsoeffekter, som ökad risk för typ 2-diabetes, hjärtkärlsjukdom och stroke. Deltagarna i undersökningen fick en förhöjd insulinresistens, vilket i sin tur resulterade i förhöjda blodsockernivåer. Ljuset påverkade också till att hjärtat inte slappnar av, jämfört med dem som sov mörkare.

Tips!
Sov mörkt. Ljus tränger även in genom stängda ögonlock. Tänd inte ljuset om du behöver gå upp på natten. Även ett par minuters ljus kan stänga av ”sömnhormonet” och istället aktivera ”pigghormonet”.

 

Källa: DN, Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Karolinska institutet samt Stockholms universitet.

 

Hälsobloggen

13 juli, 2022
7 enkla sätt att få koll på stressen och sänka kortisolet
Läs mer
Skogsbad och hallucinogena svampar – recept mot depression?
Läs mer