8 sätt att minska stressen och förebygga utmattning som chef


Hälsobloggen | Psykisk ohälsa och Stress

Små justeringar i dina jobbrutiner kan minska stressen och förebygga utmattning

Innan jul skrev vi om en undersökning från tidningen Chef som visar att 7 av 10 av Sveriges chefer är stressade och mår så dåligt att det går ut över deras jobb. Så nu är det dags att ge några tips på vad du som chef kan göra för att hantera din stress och förebygga utmattning.

Det går att hantera stressen bättre och minska risken för utmattning. Genom att analysera hur du jobbar idag och sedan ändra dina jobbrutiner kan du åstadkomma betydande förbättringar som får dig att må bättre och bli mer effektiv. Egentligen vet vi ofta själva vad vi BORDE GÖRA och hur vi BORDE JOBBA för att minska stressen. Men jag vet, att när jag själv är mitt uppe i arbetet eller en engagerande uppgift så är det lätt att glömma bort tiden, hur jag borde jobba och mina planer på ett förnyat arbetssätt.
Titta på vår lista nedan med tips på förnyat arbetssätt inom några områden. Bestäm dig för inom vilka områden du vill göra förändringar för att minska stressen och må bättre. Skriv gärna upp dem på en lista och sätt upp dem vid din arbetsplats.

8 tips för att minska stressen och förebygga utmattning som chef

Ta små korta pauser från ditt arbeteminska stressen

Bestäm dig för att ta en paus vid ett antal tillfällen under dagen, varje timme, en gång under förmiddagen och eftermiddagen eller vid så många tillfällen som du känner att du behöver och passar dig. Med en kort paus, som att bara ta några steg från datorn och stretcha, hämta kaffe eller går ut för att ta luft, så får hjärnan en liten paus och kroppen lite rörelse.

Gör en sak i taget

Som chef har man många projekt, uppgifter och medarbetare att arbeta med och hålla koll på samtidigt. Fokusera på en sak i taget genom att dela in arbetsdagen och arbetsveckan i olika pass/uppgifter/arbetsområden. Lägg in dessa pass i din kalender; 9-10 läsa och svara på e-post, 10-12 coaching-samtal, 15-17 arbeta med kvartalsplanen etc.

Att försöka göra flera saker samtidigt och hoppa mellan dem är slöseri med energi, eftersom hjärnan då får svårare att hålla fokus och kvalitén ofta blir lidande. En uppgift i taget och du kommer märka att den inte bara blir bättre gjord utan att du även blir klar snabbare.

Skärp din struktur

En fulltecknad kalender med en enda, oändligt lång att göra-lista som fylls på hela tiden blir oöverskådligt. Avsett någon timme varje fredag eftermiddag för planering och prioritering av nästa veckans göromål. Gör en separat checklista över vad som verkligen behöver bli klart de olika dagarna under just den veckan, medan resten, det mindre viktiga, får vänta till senare. Kanske har du något digitalt planeringsverktyg där du kan göra detta. Ticka av respektive aktivitet när de blir klara så att du kan känna sig tillfreds när arbetsveckan är slut. Liknande planering kan man förstås också göra varje dag eller månadsvis.

Respektera tider och sätt tidsgränser

Hur många gånger har jag inte blivit stoppad av någon av mina medarbetare precis när jag är på väg hem och känt mig tvungen att stanna kvar. Det kan rucka på hela din planering; du kommer försent till förskolan, missar gymmet eller kommer för sent till middagen med din partner och känner dig stressad hela kvällen. Du behöver inte stanna kvar, det är sällan det är så pass viktigt och akut att du måste göra det. Fråga din medarbetare vad det gäller och boka in tid nästa dag istället.

Att sätta tidsgränser för möten borde vara en självklarhet, men är inte alltid det. Se till att hålla mötestider själv och tveka att inte gå iväg från ett möte om det drar över på tiden om du känner dig stressad att hinna till nästa möte. Ibland lägger jag själv in 30 minuter extra tid efter bestämd mötestidsslut. Mindre stress!

Ta en promenad på lunchen

Har du ett chefsjobb där du sitter vid datorn? Då kan en promenad ute i den friska luften på lunchen göra underverk. Gör det även om du är överbelamrad med jobb. Det kommer rensa hjärnan samtidigt som du aktiverar kroppen.

Jobba hemifrån

Nej, du behöver inte alltid vara på plats, trots att du är chef. Försök jobba hemifrån ibland. Kanske kan du göra det åtminstone en halvdag i veckan, eller hitta ett upplägg som passar. Många arbetsuppgifter av mer kreativ och reflekterande natur är dessutom mer effektiva att utföra hemma eftersom man slipper bli avbruten.

Lägg bort mobilen

När tyska biltillverkaren Porsche föreslog att medarbetarnas jobbmejlkonton skulle spärras från klockan 19 till 06 på vardagarna, samt under helger och semestrar, var det av omtanke om hela företaget. Kanske kan du bestämma dig för att minska jobbrelaterad mobiltid på kvällarna och helgerna.

Prioritera din sömn

Förunderligt många näringslivstoppar tycks vara igång dygnet runt, och skryter med hur tidigt de sätter väckarklockan och hur många mil de avverkar i löparspåret före frukost. Om du redan stressas av morgonbestyr som pendling och lämning av barn mår du sannolikt bättre av att prioritera din sömn. En god natts sömn och en stressfri morgon är bra förutsättningar för att bli effektivare, gladare och mer alert på jobbet. Och kom ihåg – INGEN SKÄRMTID INNAN LÄGGDAGS.

Källor: Careerbuilder.com, zeit.de, themuse.com, chef.se

minska stressen

Hälsobloggen

Hälsoarbetet på arbetsplatsen
4 december, 2019
Samarbetet som tar ett helt nytt grepp på hälsoarbetet på din arbetsplats
Läs mer
Hälsoundersökningar
22 november, 2019
Nu kan vi erbjuda hälsoundersökningar via Global Hospital
Läs mer
förbättra Arbetsmiljön
17 september, 2019
Frukostseminarium: Nyfiken på hur andra företag arbetar för att minska sjukfrånvaron och förbättra arbetsmiljön i sin verksamhet
Läs mer