Mentala verktyg för att hantera nedstämdhet och depression


Hälsobloggen

Inte bara naturen går in i en ny fas, vi människor kan också uppleva en förändrande tid i samband med att vintermörkret infinner sig. En del av oss kan känna en smygande eller till och med påträngande nedstämdhet som i vissa fall leder så långt som till depression.

Hur ska man tänka när nedstämdheten kommer?

Haydar Adelson, leg. Psykolog träffar dagligen personer som drabbats av psykisk ohälsa. Han vet vilka symptom som uppstår samt vilka mentala verktyg som finns för att hantera dessa.

– Att känna sorg och nedstämdhet vid svåra händelser i livet som t.ex. när en kär anhörig går bort är naturligt. Det är en adekvat känsla som hjälper oss att anpassa oss till den nya situationen. Det ger oss tid att dra oss tillbaka för reflektion och hitta nya vägar att gå vidare i livet. Man kan i den här nedstämdheten också känna en viss glädje. Till exempel när man tittar på gamla semesterfoton eller ler åt gamla sommarminnen. Eller att man blir varm när vänner bjuder ut oss på fika och frågar hur det är, säger Haydar Adelson.

Depression är något annat

– Man känner sig nedstämd, trött, orkeslös under en längre period, och framför allt tappar man lusten till sånt som man brukade tycka om att göra. Detta gör depression till en av de mest lömska psykiska sjukdomarna och är en sjukdom som man ska ha respekt för. Det är inte bara att ”rycka upp sig” som gäller, man behöver ta hjälp, betonar Haydar Adelson.

Mentala verktyg

I föreläsningen ”Mentala verktyg för att hantera nedstämdhet och depression” går Haydar Adelson igenom hur man ska agera när nedstämdhet och tecken på depression uppstår. Fyll i formuläret nedan så mailar vi dig en länk till det inspelade webbinaret. Tidigare har Haydar föreläst på ämnet ”Kan stress leda till ångest?” som också finns tillgängligt att se som inspelat webinar.

Ja tack skicka mig länk till webbinaret!



Genom att klicka på skicka, samtycker du till att ta emot mailutskick från oss; med tips, råd, erbjudanden och aktuella ämnen som kan hjälpa dig att jobba proaktivt med ohälsa, minska sjukfrånvaron och få ett friskare företag. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke genom att klicka på den länken som finns i ditt utskick.

Hälsobloggen

Smittbärarpenning
26 november, 2020
Det gäller vid smittbärarpenning
Läs mer
13 november, 2020
Mentala verktyg för att hantera nedstämdhet och depression
Läs mer
9 november, 2020
Förstadagsintyg vid upprepad och återkommande frånvaro
Läs mer