Kriser och stöd

Krisstöd på jobbet: så erbjuder du bättre stöd till medarbetare

Illustration av en psykolog som erbjuder krisstöd till en bekymrad man

Svåra sjukdomar, livshändelser och dödsfall kan drabba oss alla. Även om en kris inte är arbetsrelaterad så finns det en stor vinst i att stötta drabbade medarbetare. Ellinor Eriksson, krispsykolog på BrolinWestrell, har pratat med oss om professionellt krisstöd, samt åtta viktiga steg för bättre krisberedskap.

BrolinWestrell är experter på krishantering och en av våra samarbetspartners. De är vana vid att hantera svåra situationer för både medarbetare och arbetsgivare – oavsett om krisen uppstod på arbetet eller på hemmaplan.
– Vi arbetar främst med kriser i arbetslivet, men ibland även med privata kriser när arbetsgivaren vill bistå. Det kan till exempel handla om att en medarbetares barn blir svårt sjukt, berättar Ellinor Eriksson.

En svår kris kan leda till att en medarbetare blir långtidssjukskriven, men rätt stöd kan ge dem bättre förutsättningar att hantera situationen. Tillfälligt anpassade arbetstider och samtalsstöd kan vara till stor hjälp.
– Dessutom sänder det ut viktiga signaler och visar att medarbetaren är viktig, säger Emma Waleij, chef för Qurants hälsoteam.

Olika former av professionellt krisstöd

I en krissituation är det även mycket värt för chefer att få stöd i hur de ska hantera situationen. De kan ha frågor som:

  • Hur är man en bra ledare?
  • Hur håller man kollegorna informerade?
  • Hur påverkas dynamiken i arbetslaget?

Ni kan därför erbjuda krisstöd på olika sätt; genom psykologsamtal med den som är direkt drabbad, och/eller med handledning eller facilitering av enskilda samtal eller gruppsamtal. Det senare är vanligt när en grupp medarbetare har drabbats av en kris samtidigt, exempelvis ett rån.

Vikten av snabbt stöd

Att snabbt finnas tillgänglig i en kris är en nyckel, menar Ellinor Eriksson. Tack vare samarbetet med BrolinWestrell har arbetsgivare anslutna till Qurant möjlighet att avropa ett journummer som fungerar dygnet runt, året om.
– Om Qurant är vårdcentralen så är BrolinWestrell ambulansen. Oss ringer man till exempel om man har en medarbetare som drabbas av akut psykisk ohälsa, för att få en suicidbedömning eller om det har skett en olycka eller ett dödsfall. Vi är tillgängliga inom 20-40 sekunder, säger Ellinor Eriksson.

Så går krisstöd till

När en kris inträffar och arbetsgivaren ringer journumret sker en första bedömning med en krisspecialist för att avgöra vilken typ av insats som är lämplig i det aktuella fallet. Därefter sker exempelvis individuella psykologsamtal.

Vad de inblandade berättar i samtal med krispsykologen kan variera. En del vill dela sina innersta känslor kring det som hänt, andra behöver hjälp eller förståelse för vanliga krisreaktioner och hur de kan hantera dem.
– I kris får man ofta svårt att orientera sig. Ett samtal med oss kan hjälpa till att sortera tankarna och hjälpa den drabbade att få ihop berättelsen om det som hänt. Det kan ge insikter när vi hjälper till att sätta ord på det som skett. Då blir det tydligare och individen kan ofta själv svara på vad som behövs nu.

Ett vanligt förlopp vid krisstöd är att den drabbade erbjuds flera stödsamtal. Först nära inpå det som hänt, sedan dagen efter och igen några dagar senare. Uppföljningen blir viktig och signalerar att arbetsgivaren bryr sig samtidigt som både medarbetaren och arbetsgivaren får en professionell bedömning.
– Det blir ett bra resonemang om den drabbade medarbetaren kan komma tillbaka till arbetet och när i så fall. Det är ofta just den bedömande biten som arbetsgivare uppskattar. Det kan vara skönt att få en professionell neutral part som hjälper till att fatta beslut.

Psykologen har tystnadsplikt

Efteråt återrapporteras samtalet till arbetsgivaren, men det är viktigt att minnas att arbetsgivaren aldrig får detaljer som medarbetaren själv inte gått med på att dela. Psykologerna arbetar under tystnadsplikt och får inte ens berätta om en medarbetare delgivit att han eller hon slarvat med säkerhetsrutiner som orsakat en olycka.
– Vi arbetar under sekretess. Det enda vi återkopplar är att nu har vi genomfört x antal samtal och medarbetaren behöver hjälp med y och x.

Digitalt stöd underlättar i det svåra

Precis som Qurant arbetar BrolinWestrell mycket digitalt, något som Ellinor Eriksson ser stora fördelar med.
– Faktiskt så kan det kännas lättare när man, mitt i krisen, slipper sitta i ett väntrum inför psykologsamtalet och istället kan sitta hemma i sängen i pyjamas och prata med kameran avstängd.

Erbjud ett generöst krisstöd

Vid en kris kan det vara klokt att inte begränsa stödet till den som är direkt drabbad – utan även erbjuda stöd till kollegorna.
– Man kan säga ”om det är någon här som känner behov av att få prata om det som hänt så går det bra med det professionella krisstödet”. Sedan är det inte alltid det behövs, men det signalerar generositet och omtanke att erbjuda stöd.

Till sist, en gnutta hopp.
– Vi människor kan vara med om svåra saker och återhämta oss bra. Man kan komma igen. Det finns vissa föreställningar och idéer om händelser som man tror att man aldrig kan komma igen ifrån. Men de flesta blir faktiskt fungerande igen. Det kan vara hoppfullt att ha med sig, avslutar Ellinor Eriksson.

TIPS

Psykologens råd för bättre krisberedskap

Öva cheferna på krishantering

I kris måste ledaren kliva fram. Ansvarstagande och närvarande ledarskap behövs, och det kan chefer behöva öva på.

Öva på scenarion

Vi är vana vid brandövningar men det lönar sig att också öva på andra krisscenarion. Tänk på vilka situationer som kan drabba er. Hot online? Ett plötsligt sjukdoms- eller dödsfall på arbetsplatsen? En sådan övning kan ge viktig information om vilka luckor man har i sin krisberedskap, till exempel om man saknar kontaktuppgifter till nära anhöriga.

Lägg ansvaret för krishantering på rätt ställe

Ett datahaveri hanteras inte av cheferna – så kan man se på krishantering också. En professionell tredje part kan ge rätt råd kring stöd och anpassningar.

Byt ut checklistor mot övergripande principer för krishantering

Sådana principer kan till exempel vara hur kontakter ska tas med kollegor och anhöriga, hur snabbt krisstöd ska kopplas in och hur information och beslut ska fungera i händelse av kris.

Ha journumret till krisstödet tillgängligt

HR, ledningsgrupp och/eller säkerhetsansvarig bör ha numret inlagt i telefonen.

Var generös och anpassningsbar i den akuta krisfasen

Erbjud extra ledighet och professionellt samtalsstöd.

Var varsam om information

Tala inte bredvid mun utan håll koll på vad du får delge och inte.

Håll isär rollerna

Du som chef ska inte gå in som samtalsstöd även om du känner med den drabbade medarbetaren. Erbjud istället professionellt krisstöd och fortsätt vara en omtänksam chef.

Källa: Ellinor Eriksson, legitimerad psykolog på BrolinWestrell.

JENNIE JENSEN
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR