Konsten att ta paus


Hållbar Hälsa

Ge både hjärnan och kroppen en kort paus varje timme under arbetsdagen. Med rätt sorts paus laddar du batterierna samt blir både bättre och mer effektiv på ditt jobb. Kroppen och hjärnan orkar mer helt enkelt.

Det finns pauser – och så finns det pauser. Detta vet alla som jobbar vid en dator eller med en mobiltelefon bredvid sig. Sociala medier ligger gärna och lurar i vassen med förföriska lockrop samtidigt som vi försöker blir klara med en uppgift. Några rader – sedan en snabb titt på Instagram, ett telefonsamtal – följt av en belönande tur på Aftonbladet. Känner du igen dig? Du sitter som fastnitad vid datorn, envist besluten att inte lämna förrän dagens uppgift är avklarad. Du köttar på. Med ständiga avbrott för mailen, Instagram, Facebook, TikTok – vad du nu föredrar. Eller tillhör du dem som stänger in sig, stänger av allt och mentalt tejpar fast dig vid datorn tills du efter 8 timmars arbetsdag äntligen kan resa dig och konstatera att du klarade det. Kanske du till och med glömmer av tiden?

Korta pauser

Vilken strategi du än väljer visar forskning att det viktigaste inte är ihärdigt oavbrutet arbete – utan att ta paus, och att se till att ta rätt sorts paus. Studier har även visat att ju tidigare på dagen du börjar ta paus – desto bättre för hjärnaktiviteten. Att sitta och beta av några timmar för att sedan ta en längre paus är alltså inte det ultimata framgångsreceptet. Snarare är det korta 5-minuterspauser, helst en gång i timmen, som är nyckeln. Det finns ingen lag på denna typ av paus, men Arbetsmiljöverket rekommenderar det, särskilt för de med ”särskilt ansträngande arbeten av typen löpandebandsarbete”. Men studier visar alltså att inte bara kroppen, utan även hjärnan, behöver denna typ av pauser.

Så vad ska vi då göra på vår paus? Förslagsvis inte kika in för att titta vad dina sociala medier-kompisar har ätit till frukost. Här kommer några tips på vad du kan göra för att starta om hjärnan och underlätta för kroppen:

  1. Rensa skrivbordet
  2. Ta ut ur diskmaskinen
  3. Töm återvinningen
  4. Ändra ställning: står du upp och arbetar, sätt dig ner och tvärtom.
  5. Rör på dig! Hoppa på stället eller sträck på kroppen.
  6. Dröj en extra stund vid kaffemaskinen och prata med en kollega.
  7. Res dig upp varje gång du svarar i telefonen

Tips! Ställ larmet på en gång i timmen för att hjälpa dig komma ihåg dina pauser.

Läs mer om hur du kan arbeta proaktivt med din hälsa här!

Hälsobloggen

13 juli, 2022
7 enkla sätt att få koll på stressen och sänka kortisolet
Läs mer
Skogsbad och hallucinogena svampar – recept mot depression?
Läs mer