Ledarskap

Hälften av arbetare trivs inte på jobbet 2024

Kvinna går igenom en dörr

Nästan hälften av arbetare överväger att lämna sin nuvarande anställning, och några faktorer pekas ut som de mest avgörande för medarbetares trivsel. I denna blogg går vi igenom hur arbetare trivs på jobbet och vad arbetsgivare kan göra för att öka trivseln.   

Studier från Microsoft och LinkedIn visar att nästan hälften (46%) av arbetare inte trivs på, och dessutom överväger att lämna, sin nuvarande arbetsplats. Detta innebär en höjning från de 40% som övervägde att säga upp sig under 2021. I en annan studie anger 44% av arbetare att de kommer känna sig mer motiverade att lämna sin nuvarande arbetsgivare när ekonomin stärks.   

Vad påverkar om arbetare trivs på jobbet?  

9 av 10 organisationer globalt är oroliga över hur de ska arbeta för att behålla medarbetare. Dessutom förutspår hälften av rekryterare i Europa en ökning av personalomsättning under år 2024. Det är därmed viktigare än någonsin för arbetsgivare att inte bara rekrytera rätt, utan även förstå vad som påverkar hur arbetare trivs och vad som ligger bakom viljan att byta anställning.   

Över hälften av arbetare (55%) anger lön som en av deras topp-tre prioriterade faktorer när det kommer till anställning. Dessutom svarar 45% av dem som planerar att byta anställning att de har behov av en högre inkomst. Vidare listar en undersökning av Microsoft och LinkedIn några vägande faktorer bakom uppsägningar:   

  • Utbrändhet  
  • Brist på lärande och vidareutbildning  

Microsofts undersökning visade också att hela 68% av arbetare globalt upplever att volymen och tempot på deras arbete är kämpigt – och 46% känner sig utbrända 

Det är lätt att missta låg personalomsättning för tillfredsställelse, men i verkligheten känner sig många anställda fast och önskar att de kunde göra något nytt, men har (ännu) inte tagit steget.

Daniel Shapero, COO, LinkedIn   

Att inte trivas eller må bra på sin arbetsplats leder inte alltid till uppsägning, någonting som LinkedIns COO skrev om tidigare i år. Vissa stannar länge på arbetsplatsen trots att de misstrivs, vilket kan leda till sämre arbetsprestation men ändå tolkas som ”nöjda medarbetare”. Ett bättre verktyg för att ta reda på hur dina medarbetare mår i realtid är regelbundna pulsmätningar 

Vad får arbetare att stanna på arbetsplatser?   

  • Möjlighet till vidareutbildning  

Du som arbetsgivare har möjlighet påverka personalomsättningen genom att erbjuda vidareutveckling för dina medarbetare. Detta är en stor del av arbetares trivsel. Mindre än hälften av arbetare upplever att arbetsgivare investerar i den vidareutveckling som de behöver för att avancera i karriären. Vidare tror nästan hälften av arbetare att framtiden kommer kräva ytterligare tekniska kunskaper som inte är en del av deras arbete idag. Många vill även lära sig hur de kan använda AI i sitt arbete, och letar gärna efter arbetsgivare som stöttar dem i att bygga denna kunskap. Globalt ser vi resultat av detta arbete, där företag som fokuserar på lärande oftare får medarbetare att stanna på arbetsplatsen. 

  • Stöttning för mental hälsa  

En stor andel medarbetare sjukskriver sig på grund av psykisk ohälsa idag. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på tecken på stress och utbrändhet. Den mentala hälsan påverkar både medarbetares produktivitet och prestation. Även arbetsgivares stöd påverkar hur stressade medarbetare känner sig. Studier visar på att medarbetare som upplever ett stöd från chefer och kollegor är mindre troliga att uppleva hög stress, men endast 21% av arbetare känner sig helt stöttade när det kommer till deras mentala hälsa. För dig som arbetsgivare är det därmed väsentligt att jobba för en företagskultur som stöttar stressade medarbetare. Även att jobba stressförebyggande är viktigt. Till exempel är att erbjuda friskvårdsbidrag ett bra sätt att bidra till att sänka stressnivåerna.   

Vi på Qurant hjälper företag att skapa friskare arbetsplatser där medarbetare trivs och stannar länge. Boka ett möte så berättar vi mer. 

Läs mer: 

Är du anledningen till att dina medarbetare är sjuka? 

Så får ni unga chefer att må bra och trivas 

ERIKA GIDÉN 

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR