Toppartiklar

Fyra skäl att välja ett digitalt system för företagshälsa

Person använder Hälsoportalen, Qurants digitala system för företagshälsa

Hur hanterar ni hälsoärenden på ditt företag? Det vill säga sjukfrånvaro, vab, friskvårdsbidrag, sjukintyg, rehabiliteringsprocesser och så vidare. Alla system är långt ifrån likvärdiga – här lär du dig om det är dags för ett nytt.

Företag kan hantera sina medarbetares hälsoärenden på flera olika sätt; från muntliga överenskommelser, till Excel-dokument, till en rad olika HR-system. Det finns fördelar och nackdelar med samtliga metoder, men idag finns även dedikerade system för just företagshälsa.

Skillnaderna mellan att använda ett dedikerat system för hälsa och att försöka passa in sina hälsoärenden i andra system är många. Dedikerade system erbjuder ofta mer specifika funktioner för att kategorisera, dokumentera och följa upp olika typer av ärenden. De är speciellt användbara i större företag med behov av god översikt.

Här är fyra fördelar med att använda ett dedikerat digitalt system för företagshälsa. Notera dock att funktionalitet kan skilja sig mellan olika system – här utgår vi från vår egen Hälsoportal.

1. Bättre översyn

Digitala system för företagshälsa – framför allt sådana som inkluderar sjuk- och friskhantering – ger chefer och ledningsgrupp en komplett översyn över hälsoläget i organisationen. I Hälsoportalen kan behöriga användare se hur många som är frånvarande på både grupp- och företagsnivå, samt aktuella frånvaroorsaker. Ni kan se statistik och trender, exempelvis att sjukfrånvaron gått upp i ett specifikt arbetslag, eller att många verkar drabbas av influensa just nu, och agera därefter.

Ni kan även få översikt över andra aktuella hälsoärenden såsom vilka medarbetare som är i rehabiliteringsprocesser, vem som behöver förstadagsintyg, planerade hälsosamtal och medarbetare med upprepad korttidsfrånvaro.

2. Enklare för chefer

Chefer är sällan experter på hälsa, och de har ofta flera andra arbetsuppgifter utöver sitt personalansvar. För dem är ett dedikerat system för företagshälsa ett användbart stöd. Nyttiga verktyg för chefer inkluderar:

  • Insikter kring sitt arbetslag: Är Erik alltid sjuk på måndagar?
  • Påminnelser om uppföljning: Vid upprepad frånvaro, anmälan till Försäkringskassan, eller behov av sjukintyg.
  • En samlingsplats för dokumentation: Exempelvis anteckningar från hälsosamtal, information från rehabiliteringsprocesser, kvitton för friskvårdsbidrag, samt sjukintyg och förstadagsintyg.

3. Transparens i hälsoärenden

När hälsoärenden är begränsade till vardera chefs eget system för personalhantering kan transparensen utebli. Information kanske inte är tillgänglig för relevanta parter när de behöver den, och de kan vara beroende av chefen för att få inblick i ett ärende.

Med ett dedikerat digitalt system såsom Hälsoportalen kan alla ta del av information utifrån sin behörighet. En vanlig konfiguration innebär att medarbetare ser sin egen frånvaro, historik, inplanerade samtal och begäran om intyg. Deras chefer har översikt över hela arbetslagets hälsoärenden och frånvaro, medan HR och företagsledning kan se hela företaget på individ- grupp- och organisationsnivå.

4. Överlägsen datasäkerhet

I dagens samhälle är personlig information en stöldbegärlig vara, och dataläckor är tyvärr vanliga. Det blir speciellt problematiskt när man hanterar känslig information om människors hälsa och vårdhistorik. Att spara så personlig data på sin egen dator är med andra ord en allvarlig säkerhetsrisk – oavsett hur bra lösenord man har.

Digitala system för företagshälsa är byggda med datasäkerhet och GDPR i åtanke. Personlig data hålls inom systemet, säkrad med den senaste teknologin, och görs enbart tillgänglig för behöriga parter.

Se varför företag som Kicks, Circle K, Telenor och Lidl väljer Qurant Företagshälsa – boka ett möte idag.

KARIN MOESTAM
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR