Arbetsmiljö

Förebygg och hantera arbetsolyckor 

Förebygg och hantera arbetsolyckor

Antalet arbetsolyckor som lett till sjukfrånvaro ökade med 11% under 2023. Detta konstaterar en rapport från Arbetsmiljöverket. Rapporten jämför även hur arbetsolyckor ser ut bland kvinnor respektive män, vilka typer av olyckor som förekommer mest och vilken grupp som är mest drabbad. Vi går igenom hur du kan jobba systematiskt för att förebygga olyckor i arbetet samt vad som är viktigt att tänka på vid konstaterad ohälsa.  

Arbetsolyckor och sjukfrånvaro ökar 

Anmälda arbetsolyckor särskils genom två kategorier – de som lett till sjukfrånvaro och de som inte gett frånvaro. Under år 2023 anmäldes cirka 39 400 olyckor som resulterade i sjukfrånvaro, vilket motsvarar en ökning på 11% jämfört med året innan. Vidare består dessa av 22 100 män och 17 300 kvinnor. Bland män uppgick anmälningarna till cirka 7,9 arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1000 medarbetare. Bland kvinnor ligger samma siffra på 6,7. Det ger totalt 7,3 arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1000 medarbetare. Dessutom uppgick arbetsolyckor utan sjukfrånvaro till hela 82 700. Vilket motsvarar 16,1 per 1000 medarbetare. 

Sett till både kön och ålder var unga män i åldern 16–24 de mest olycksdrabbade under 2023.  

De arbetsolyckorna är vanligast 

Bland kvinnor var arbetsolyckor kopplade till fall av person den vanligaste formen av arbetsolycka. Dessa inkluderar till exempel halkningar, snubblingar eller fall från höjd. För män däremot var förlorad kontroll den vanligaste orsaken – och så har det även sett ut över tid. Men fallolyckor har ökat och är den näst mest frekventa orsaken bland män.  

Fallolyckor är särskilt problematiska eftersom de ofta leder till sjukfrånvaro längre än 14 dagar. Detta medför även krav på arbetsgivarens förmåga att stödja rehabilitering. 

Skyldigheter vid arbetsskador – rehabilitering efter olyckor 

Vid ohälsa bland medarbetare har arbetsgivare skyldighet att bidra till rehabilitering och anpassning för att hjälpa skadade medarbetare tillbaka i arbete. Medan hälso- och sjukvården ansvarar för att ta fram åtgärder som främjar återgång till arbete, har du som arbetsgivare egna ansvarsområden. 

Som arbetsgivare ska du: 

  • Ha löpande kontakt med frånvarande medarbetare. 
  • Anpassa arbetssituationen så gått det går. Det kan handla om att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid eller arbetsplats. 
  • Se över om det finns andra arbetsuppgifter som medarbetaren kan utföra. 
  • Ta fram en plan för återgång i arbete senast sjukdag 30, om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt i minst 60 dagar. 
  • Delta i avstämningsmöten som Försäkringskassan kallar till vid behov. 

Systematiskt arbetsmiljöarbete – förebygg arbetsolyckor  

För att minska ohälsa och arbetsolyckor krävs ett systematiskt arbetsmiljöarbete.  

  1. Undersök arbetsmiljön
    Identifiera regelbundet risker genom observationer, skyddsronder eller enkäter.   
  2. Gör en riskbedömning
    Analysera riskernas allvarlighetsgrad:
    Låg risk: Åtgärdas eventuellt.
    Medel risk: Åtgärdas så långt det är möjligt.
    Hög risk: Åtgärdas snarast. Vid allvarliga risker ska arbetet stoppas tills åtgärderna genomförts.
  3. Åtgärda riskerna
    Prioritera de mest allvarliga riskerna. För mindre akuta problem kan ni skapa en handlingsplan med ansvarsfördelning och tidsramar. 
  4. Följ upp åtgärder
    Kontrollera huruvida åtgärderna fått önskad effekt. Utvärdera och dokumentera förbättringsmöjligheter för framtiden. 
  5. Fördela arbetsuppgifter
    Ansvar för arbetsmiljöarbetet kan fördelas beroende på organisationens storlek. Dokumentera fördelningen, säkerställ resurser och följ upp att arbetet fortskrider som planerat. 

Glöm inte att det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär löpande riskbedömning och åtgärdande. Ledningen ska tillsammans med skyddsombud utvärdera arbetsmiljöarbetet varje år. Kontrollera rutiner, policyer och dokumentation och åtgärda eventuella brister – för att förebygga arbetsskador.  

Boka ett möte för att prata om hur vi kan hjälpa ditt företag med förebyggande hälsoinsatser och effektiv, omtänksam vård och rehabilitering. 

Läs mer: 

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd underlättar för arbetsgivare 

Arbetsorsakade besvär: De vanligaste problemen och hur du förebygger dem 

ERIKA GIDÉN 

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR