Skapa bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen


Arbetsmiljö | Coronavirus/covid-19 | Hälsobloggen

Plötsligt har hemmamiljön även blivit arbetsmiljö för många. Det blir därför extra viktigt att arbetsgivare och medarbetare ser över hemarbetsplatserna. Läs tipsen från våra experter hur du skapar bra ergonomi och arbetsmiljö även när du arbetar hemma.

Ergonomi handlar om hur arbetsplatsen och miljön anpassas så att den inte sliter på kroppen och hälsan eller orsakar skador. Det handlar även om ljud, ljus, inomhusklimat och stress. De flesta av dagens arbetsuppgifter sker vid skrivbord och felaktiga positioner har en negativ inverkan på muskler, kotor och leder. Även långvarigt stillasittande är skadligt för hälsan. En bra ergonomi vid arbetsplatsen där man sitter och jobbar håller kroppen frisk och ger god hälsa.

”De allra flesta arbetsplatser är utformade med till exempel kontorsstolar och höj-och-sänkbara bord för att förebygga skador. Hemma har man sällan de möjligheterna. hemarbetsplatsenMen med relativt enkla åtgärder kan du minska risken för olika belastningsskador som kan uppstå när man byter ut kontoret mot köksbordet, säger Karin Molander, ergonom och arbetsmiljökonsult, Arbetsmiljöakademin”.

Tips för bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen

Sitt rätt

Om köksbordet är den enda ytan som finns att tillgå, se till att sitta ordentligt med ryggstöd. Att lägga en kudde i svanken som extra stöd kan vara ett sätt att hjälpa ryggen. Om den vanliga stolen är för låg, så sätt dig på en kudde. Underarmarna ska kunna vila på bordet utan att axlarna är uppdragna. Sitt långt in på stolen och undvik en framåtlutad ställning som belastar diskarna i ryggen. Testa om du har rätt bordshöjd>

Placera bildskärmen långt in på bordet

Bildskärmen ska vara långt in på bordet. Höjden ska vara så att ögonen är i linje med skärmens övre del. Det är bra att pausa några gånger i timmen för att titta på någonting längre bort eftersom ögonen behöver variation.

Var kreativ

Se dig runt hemma, finns det andra, mindre uppenbara platser för att arbeta eller variera kroppsställningen? En hylla eller byrå kan till exempel fungera utmärkt som ståbord. Arbeta gärna på flera olika platser i hemmet.

Placera datorn på bra höjd för blicken

Många använder bärbar dator, det är enkelt och smidigt, men är ingen bra lösning vid långa arbetspass. Att ha ett separat tangentbord och mus gör en stor skillnad. Koppla datorn till en separat bildskärm eller använd till exempel böcker för att höja upp skärmen till rätt höjd. Att han datorn i knät är inte det bästa för nacken.

Byt ställning ofta

– Det viktigaste är variation och att byta kroppsställning ofta menar Karin Molander. Tänk på att inte sitta statiskt i flera timmar. Sitt inte kvar på samma plats när det blir dags för digitala möten. Stå upp under gruppmöten, eller sätt dig en stund i soffan.

hemarbetsplatsen

Vila ögonen

Blir det mycket tid vid datorn så se till att vila ögonen ibland. Vänd blicken, titta ut genom fönstret eller byt blickriktning, pausa ögonen någon minut.

Tänk på ljuset

Se till att ha bra ljus. Använd gärna en flyttbar golvlampa som du kan flytta runt. Se till att inte bli bländad. Dagsljus är också bra så om det går, planera din arbetsplats så att du har möjlighet att titta ut genom fönstret ibland.

Rätt utrustning

För att undvika så kallad musarm och tennisarmbåge rekommenderar arbetsmiljöverket att den bärbara datorn kompletteras med ett extra tangentbord och ett externt styrdon om den används längre stunder.

Rör på kroppen – Ta pauser ofta

Ta en bensträckare minst en gång var 30 minut för att få bättre blodcirkulation i leder och muskler. Ett enkelt sätt att få in lite vardagsmotion är att ta en paus och resa och sätta från stolen 10 gånger. Har du ett telefonsamtal inplanerat, försök att ta det under en kort promenad. Avsluta gärna arbetsdagen med ytterligare en promenad och lägg arbetet åt sidan när dagen är slut.

Kognitiv ergonomi

Kognitiv ergonomi handlar om hur vi tar in och tolkar information i samspelet mellan människa och teknik. Tekniken idag gör att vi alltid kan vara uppkoppIade och närvarande och är alltmer informationsintensiv. Det skapar vad som bruka kallas digital stress. Vi hinner helt enkelt inte sortera alla intryck. Här kommer några enkla sätt att minska den digitala stressen och få till ett hållbart arbetssätt.

• Skapa rutiner med särskilda tidpunkter för att läsa mejl, meddelanden m.m.
• Lägg in tid då du tar paus så att andra ser att du är borta från din arbetsplats
• Stänga av push-notiser

Ansvaret för arbetsmiljön

Det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Nu när många av oss arbetar hemma är det bra att ha en dialog om arbetsmiljön hemma tillsammans med sin arbetsgivare. Du kanske har behov av att låna hem utrustning som exempelvis tangentbord eller andra hjälpmedel för att din arbetsmiljö ska vara så hållbar det går i den situation som råder. Ta upp ditt behov med din chef och försök hjälpas åt att hitta så bra lösningar som möjligt.

Om du behöver hjälp att skapa riktlinjer för hemarbetsplatsen när dina medarbetare jobbar hemifrån, kontakta gärna oss på Qurant Företagshälsa så kan vi rekommendera någon av våra duktiga samarbetspartners. De kan göre en bedömning med hjälp av telefonsamtal kombinerat med bilder eller via Skype.

Källor:
Rehab- och Arbetsmiljöakademin
Karin Molander, ergonom och arbetsmiljökonsult på Arbetsmiljöakademin.
Tidningen Chef, Så gör du hemmakontoret ergonomiskt riktigt

 

 

Hälsobloggen

22 juni, 2020
Aktuellt från Qurants sjuksköterskor
Läs mer
Provtagning för covid-19
17 juni, 2020
Information om provtagning för covid-19
Läs mer
Hemarbetsplatsen
26 maj, 2020
Skapa bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen
Läs mer