Därför engagerar psykisk hälsa företaget KICKS


Hälsobloggen

Vårt tillstånd av psykiskt välbefinnande varierar genom hela livet. Det är svårt att förbereda sig på olika påfrestningar men att våga prata om psykisk hälsa är viktigt, något som ligger företaget KICKS varmt om hjärtat.

Genom initiativet Beautiful Minds arbetar KICKS för en bättre psykisk hälsa bland både kunder och medarbetare, berättar Josefin Hård, Hållbarhetschef på KICKS.

Varför är det viktigt för er som företag att engagera er i psykisk hälsa?

– Det är ett långsiktigt initiativ som startade redan 2016. För oss är det viktigt att lyfta frågan kring psykisk ohälsa för att bidra till att avdramatisera ämnet så att fler vågar prata om det, säger Josefin Hård.

Berätta mer om initiativet och hur det belyser ämnet psykisk hälsa

– Vi engagerar oss dels genom att stötta expertorganisationer inom psykisk ohälsa ekonomiskt så att de kan hjälpa fler, både genom ett årligt bidrag och genom insamlingskampanjer i våra butiker. I Sverige samarbetar vi med Tjejzonen, som är Sveriges största stödorganisation för alla som identifierar sig som tjejer. Vi pratar också om psykisk hälsa i våra kanaler och genom samarbeten med ambassadörer som är engagerade i frågan. Internt jobbar vi med frågan bl.a. genom ett samarbete med en app för främjande av psykisk hälsa, där våra medarbetare kostnadsfritt erbjuds motiverande samtal med terapeuter för att hitta en bra balans i tillvaron både på och utanför jobbet.

Vilka reaktioner har ni fått från de som tagit del av ert engagemang?

– Vi har bara fått positiva reaktioner, både från våra kunder och medarbetare, t ex genom kommentarer i sociala medier eller från kunder i butikerna när vi genomfört jämna upp-kampanjer. Det är väldigt glädjande att se!

Har samhällsutvecklingen kring sociala medier påverkat vår psykiska hälsa?

– Jag tror att det påverkar både positivt och negativt. Den negativa sidan är att det ofta visas upp en polerad bild i sociala medier som det är lätt att jämföra sig själv med. Det positiva med sociala medier är att det har påverkat öppenheten kring psykisk ohälsa och det skapar en relaterbarhet att läsa om andra som har det tufft. Tröskeln att be om hjälp blir lägre när vi blir mer medvetna om problemen och frågorna.

Hur kan ni som företag inom skönhetsbranschen vara förebilder?

– Skönhet är personligt – vi vill inspirera till att hitta det egna uttrycket för skönhet både när det handlar om att använda skönhetsprodukter för att ta hand om sig själv eller för att skapa kreativa makeup-looks. Det är viktigt för oss att verka för mångfald, inkludering och normbrytande ideal. Därför har vi en bildpolicy med riktlinjer för mångfald i val av modeller, till exempel i fråga om ålder, hudton och kön, men också riktlinjer för att undvika osunda ideal och objektifiering.

Tycker du att fler företag borde ta upp psykisk hälsa på agendan?

-Ja det tycker jag definitivt. Det är jätteviktigt att det ska kännas okej att prata om hur man mår. Vi behöver komma dit att psykisk hälsa är lika lätt att prata om som fysisk hälsa, uppmanar Josefin Hård, Hållbarhetschef på KICKS.


KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och grundades 1991. Qurant leverera företagshälsa till företaget sedan 2021.
Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer.

Hälsobloggen

2 juni, 2021
Träna på utegym med kollegorna
Läs mer
24 maj, 2021
Därför engagerar psykisk hälsa företaget KICKS
Läs mer
17 maj, 2021
Kvinnohälsa, ett område som det sällan pratas om på jobbet
Läs mer