Hur vet du om dina medarbetare mår bra och trivs på ert företag? Det bästa sättet att ta reda på det beror ofta på tid, arbetsplats och arbetssätt. Här lär du dig när pulsmätningar är en bra lösning.
Hur mår dina medarbetare egentligen? Det är naturligtvis viktigt att ställa frågor om trivsel och välmående enskilt i medarbetarsamtal, men det kan vara svårt att få en rättvis bild av hela företaget på det sättet. Beroende på chef kan frågor och svar både ställas och tolkas olika. En del företag genomför i stället årliga medarbetarundersökningar, men speglar de vad som hände i december eller i april?
Pulsmätningar är ett annat alternativ. De innebär att företaget skickar ut en kort enkät till hela företaget med jämna mellanrum. Exempelvis en gång i månaden. Alla får samma frågor, och svaren är anonyma för att främja ärlighet och engagemang.
I den här bloggen går vi igenom tre viktiga frågor att ställa om du undrar om pulsmätningar är rätt för ditt företag.
Hur ofta hinner ni fråga?
Det hinner hända mycket på ett företag på sex eller tolv månader. Om ni har introducerat ett nytt arbetssätt, nya chefer eller nya lokaler så påverkar det sannolikt trivseln mycket snabbare än så. Företag som förlitar sig på årliga medarbetarundersökningar riskerar att inte få viktig feedback i tid för att kunna agera effektivt.
Många väljer att införa pulsmätningar för att ta tempen på organisationen närmare realtid. Om den där förändringen ledde till negativ respons vet ni alltså det redan efter en eller två månader – och kan justera er strategi innan missnöjet leder till stress och uppsägningar.
Förlitar man sig i stället på medarbetarsamtal så är det viktigt att försöka ställa frågorna vid ungefär samma tidpunkt, annars riskerar svaren att bli inaktuella innan ni sammanställt resultatet, och det blir svårt att härleda det övergripande resultatet till en viss förändring.
Hur mycket tid har ni att följa upp?
Det kan ta tid att sammanställa resultatet av medarbetarsamtal eller medarbetarundersökningar. För att kunna göra en ordentlig analys vill ni gärna ha en tydlig bild av hur svaren utvecklats över tid, och om de skiljer sig mellan olika arbetslag. ”Samma” trivselnivå i hela företaget kan egentligen bero på ett mer nöjt säljteam och mindre nöjd lagerpersonal, om ni gräver lite djupare.
En fördel med många verktyg för pulsmätningar är att svaren går direkt in i en användarvänlig plattform för analys, fri från individuella tolkningar eller bias. Ni kan alltså få grafer, statistik, och trender över tid automatiskt – utan att behöva öppna Excel. Det brukar också vara enkelt att titta på resultat på både organisations- och gruppnivå. Då kan ni jämföra vilka grupper som har mest respektive minst trivsel och dra lärdom från det.
Hur stort är företaget?
I mindre företag är det oftast enklare att ta tempen på organisationen regelbundet. Du möter sannolikt de flesta av dina kollegor vid kaffemaskinen eller i lunchrummet. Ni har koll på varandras intressen, familjer och inställning till arbetet.
I större företag blir det däremot svårare. Du kanske inte ens kan namnge alla dina kollegor – än mindre ha en förtrolig konversation med dem om den nya säljstrategin. Då kan pulsmätningar vara ett bättre alternativ för att nå alla medarbetare, med samma frågeställning, på samma gång.
HÄLSOBAROMETERN
Det är enkelt att introducera pulsmätningar
Kunder hos Qurant har tillgång till pulsmätningar via Hälsobarometern. Det är en kort enkät om trivsel och välmående, som skickas till alla medarbetare via mejl eller SMS. Enkäten är anonym och tar endast 1-2 minuter att svara på för att främja maximalt engagemang. Resultaten redovisas i detalj i Hälsoportalen.
Vill du veta mer? Boka ett möte idag.