Minska stressen och behåll lugnet mitt under arbetsdagen


Frisk- och Hälsovård | Hälsobloggen

Här får du Qurants bästa tips för att minska stressen och behålla lugnet mitt i vardagslivet och under arbetsdagen.

Under hösten har vi lagt upp flera tips på Qurants sociala media om vad du själv kan göra för att minska stressen och behålla sommarens lugna och avslappnande läge. Här får du en samlad lista på alla metoderna. Det bidrar till att göra dig friskare och skapar hållbar hälsa.

Efter nyår rivstartar det mesta på företaget. Avslappnande soffmys ersätts av jobb, fullspäckade almanackor och stressande deadlines. Stressnivån ökar och vi vet alla att vi jobbar bättre när vi stressar mindre. Därför är det viktigt att hitta ett sätt att gå ner i varv och behålla lugnet under arbetsdagen och i vardagslivet.

Ta en andningspaus

Minska risken för att hamna i gasen-i-botten läget när du jobbar genom att själv aktivera din bromspedal. Ett av de inre system som vi kan påverka med viljan är andningen, vilket ger oss möjlighet att aktivt påverka vårt eget nervsystem.
Lär dig en andningsteknik som får dig att minska spänningarna i kroppen och slappna av mitt i vardagen. Här finner du ett exempel på en effektiv andningsteknik som aktiverar denna avslappningsrespons på bara ett par minuter https://qurant.se/halsobloggen/andningsteknik-i-vardagen

Låt dig bli hänförd

Låt dig omslutas av något storslaget och magnifikt för att få en känsla av närvaro. Det påverkar kropp, psykiskt välbefinnande och sociala relationer positivt. På engelska kallas den känslan för AWE. Studier visar att människor som låter sig hänföras – av videofilmer på vidunderliga saker från naturen som valar och vattenfall upplever att de har mer gott om tid, erbjuder sig att hjälpa andra och känner sig mindre otåliga. Så ut i naturen eller kolla på awe och whales på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=WRkxyROtjn4#action=share

Minska stressen

Skapa en lugnande ritual

Repetitiva saker gör oss lugnare. Skapa en ritual att ta till när du känner att pulsen skjuter i höjden. Det kan vara så enkelt som en kort serie av rörelser vid skrivbordet tillsammans med ett par djupa andetag. Gör exakt likadant varje gång, först då blir det en ritual.

Hitta flytet

När du är i flow upphör tid och rymd att existera och du känner ingen stress. Hitta dit genom att sluta multitaska, stänga av telefon och mejl och göra dig onåbar. När du väl nått ditt flyt kommer du att släppa all stress och njuta mer av att utföra din uppgift.

Prova Mindfulness

Mindfulness, eller medveten närvaro som det också heter, är en evidensbaserad metod som ger hjärnan en paus och minskar kroppens stresspåslag. Kärnan i mindfulness är att träningen stärker din förmåga att rikta uppmärksamheten på nuet, istället för det som hänt eller eventuellt kommer att ske i framtiden. Att minska dessa ”mentala tidsresor” har i forskning inte bara visat på minskad stress utan även samband till lycka. Det finns en rad bra appar som du kan använda. Här hittar du några: https://mindfulnessacademy.se/appar/

Gå långsamt på kontoret

Gå långsamt när du ska gå till ett möte, en kollega, kopiatorn eller när du ska hämta nytt kaffe. Det får ner andningstakten och pulsen direkt.

Ta en gemensam lunchpromenad

Ta gemensamma lunchpromenader med kollegorna, när vi kommer ut förändras ofta samtalet och blir friare än inne i t ex lunchmatsalen.

När det gäller den hälsan gäller även mycket eget ansvar. Vi glömmer bort hur viktigt det är att varva ned, ta det lugnt och andas mitt i vardagen. Men det är de enkla råden som ofta är bäst.

Satsa på kontinuerlig återhämtning 2020.

 

Hälsobloggen

Hemarbetsplatsen
26 maj, 2020
Skapa bra ergonomi och arbetsmiljö på hemarbetsplatsen
Läs mer
19 maj, 2020
Qurant hälsar Elgiganten välkommen som ny kund
Läs mer
Hälsosam livsstil
29 april, 2020
Bibehåll en hälsosam livsstil även när du jobbar hemma
Läs mer