Ledarskap

Att tänka på som arbetsgivare vid långvarig covid-19

Lång Covid

Långvarig covid-19 kan orsaka långvarig problematik hos medarbetaren och kan påverka både arbetsförmåga och sjukfrånvaro.

Vad bör man tänka på som arbetsgivare vid långvarig covid-19?

Vissa av de som lidit av covid-19 får följder där de upplever symtom som varar längre än 2 till 4 veckor. Sjukdom som varar längre än 4 veckor med symtom klassas som långvarig covid-19 och varierar i längd från individ till individ. Detta kan orsaka långvariga problem hos medarbetaren och påverkar både arbetsförmåga och sjukfrånvaro.

Det är fördelaktigt för arbetsgivaren att försöka stödja och visa förståelse genom rimliga anpassningar och justeringar i det dagliga arbetet. Nästa steg för arbetsgivaren är att stödja medarbetaren i målet att återvända tillbaka till arbetsplatsen. Genom att diskutera, vara lyhörd och uppmärksam kan potentiella ändringar genomföras och individanpassas efter medarbetaren behov och situation. Detta varierar eftersom varje medarbetare upplever olika symtom.

Åtgärder

Långvarig covid-19 kommer och går, vissa dagar känner man sig frisk och vissa dagar är man sämre. På grund av detta kan medarbetaren behöva vara hemma i perioder och då finns det risk för att medarbetaren känner sig isolerad och kan behöva stöd från arbetsgivaren.

Som arbetsgivare rekommenderas du:

  • Ha en öppen dialog med medarbetaren om sätt att stödja när det är möjligt
  • Enas om hur kontakten och kommunikationen ser ut vid eventuell frånvaro
  • Hitta lösningar för att täcka medarbetaren arbete vid frånvaro

När medarbetaren är redo att återgå till arbetsplatsen bör arbetsgivaren ha en öppen dialog om hur medarbetaren får stöd för att genomföra arbetet på bästa sätt.

Man bör diskutera följande:

  • Potentiell företagshälsobedömning
  • En stegvis återgång till arbetet
  • Justeringar i arbetet såsom ändrade arbetstider eller liknande

För att få en så effektiv hantering av långvarig covid-19 som möjligt bör HR eller ledningsgruppen bli informerade och inkluderade för att få en tydlig förståelse och utbildning av sjukdomen. Därmed kan de hjälpa sina medarbetare på bästa sätt. Uppdatera även eventuella regler och policys och se till att ha tydliga riktlinjer för vem medarbetaren bör kontakta.

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR