Återhämtning är grunden för att både chefer och medarbetare ska må bra och kunna leverera sitt bästa. Både kropp och knopp behöver en bra mix mellan stressiga perioder och tid för att ladda batterierna. Men vad betyder det egentligen att återhämta sig på jobbet, och hur kan du som chef hjälpa både dig själv och ditt team att hitta den där perfekta balansen? Här kommer våra bästa tips för att både koppla av och få ny energi!
Pauser som boostar arbetsförmågan
Återhämtning påverkar allt från humöret till kreativitet, inlärningsförmåga, och inte minst förmågan att prestera. Och här har du som chef möjlighet att hjälpa ditt team få den här viktiga pausen. Det handlar om att hitta rätt balans mellan aktivitet och vila – att ge utrymme för att varva ner när det behövs, men också uppmuntra till rörelse när energin behöver fyllas på.
Så skapar du plats för återhämtning på jobbet
- Ge teamet inflytande över arbetet
När dina medarbetare känner att de har kontroll över sina uppgifter, gör det mycket för deras stressnivåer. Ge dem tid att stanna upp och reflektera – det ger dem ny energi och minskar känslan av överväldigande.
- Inför variation i uppgifter
Visste du att återhämtning kan ske även när vi jobbar? Genom att variera mellan intensiva och mer rutinmässiga uppgifter får hjärnan chans att andas. Det håller energin och kreativiteten uppe under hela dagen!
- Stärk relationerna på jobbet
En bra arbetsgemenskap gör allt lättare! När dina medarbetare känner sig sedda och hörda skapas psykologisk trygghet, vilket leder till bättre samarbete och högre prestation. Och du, det gör också att stressen hanteras bättre när vi har en fin relation med teamet!
- Uppmuntra till rörelse och pauser
Enkla rörelsepauser är magiska för både kropp och sinne. Att ta en kort promenad eller bara att sträcka på sig – det ger ny energi. Även pauser där medarbetaren bara stannar upp, blickar ut genom fönstret eller tar några djupa andetag fungerar också för att ge ny energi.
Läs mer om kreativa pauser i arbetet.
- Motivera teamet!
När dina medarbetare känner att deras jobb har betydelse, blir det både roligare och enklare att hålla energin uppe. Chefer som lyckas få medarbetarna att känna driv och engagemang genom arbetsuppgifter och sociala aktiviteter har mycket att vinna.
Läs mer om hur du skapar en hållbar arbetsplats för hjärnan.
- Guida medarbetarna rätt
För att verkligen få ut det mesta av återhämtningen, se till att anpassa den efter behovet just då. Återhämtning handlar om balans, så det gäller att känna när det är dags att vila och när det är dags att få igång kroppen och röra på sig.
TIPS
Hitta balans genom att göra tvärt om!
Använd “tvärtom-taktiken” för att hitta balans. För medarbetare som ofta sitter stilla i långa möten på kontoret kan en snabb promenad vara precis vad som behövs för att väcka energin. Och för de som rör på sig mycket under arbetsdagen – kan sätta sig ned och koppla av kan vara den perfekta återhämtningen.
Riskera inte sjukskrivningar av stress!
När stressen inte balanseras av återhämtning kan den leda till negativ stress och risk för psykisk ohälsa – något som ofta resulterar i sjukskrivningar. Det finns många faktorer som spelar in, men som chef har du verkligen möjlighet att påverka, och särskilt när det gäller den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Det är även ditt ansvar att säkerställa att arbetsbelastningen inte leder till ohälsosam stress. Genom att skapa tydliga prioriteringar och förutsättningar för en bra balans mellan stress och återhämtning, kan du hjälpa både dig själv och ditt team att prestera på topp och må riktigt bra på jobbet.
Vi på Qurant Företagshälsa hjälper företag att upptäcka ohälsa tidigt och erbjuda snabb hjälp vid psykisk ohälsa, sjukdom eller skada. Boka ett möte så berättar vi mer.
Läs mer:
Så stöttar du stressade medarbetare
Arbetsorsakade sjukskrivningar: Vad kan arbetsgivare göra bättre?