Ekonomi

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd underlättar för arbetsgivare

Gla kvinna kastar upp pengar i luften

Många arbetsgivare missar att de kan få tillbaka tusentals kronor på sitt rehabiliteringsarbete. Försäkringskassan delar ut bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd, vilket ger arbetsgivare ytterligare utrymme att satsa på hälsa och arbetsmiljö. Att ansöka är enklare än många tror – men se till att du inte missar deadline 1a februari.

Försäkringskassan erbjuder bidrag för dig som anlitar företagshälsovården eller annan godkänd aktör i ditt arbete med arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. I denna blogg går vi igenom vad bidraget omfattar, hur du går tillväga för att få bidraget och hur stort bidraget är.

Vill du veta ännu mer? Den 16e oktober har vi en digital genomgång av hur bidraget kan användas, och hur du ansöker med Qurant. Anmäl dig här. 

Vad innebär rehabiliteringsansvaret för arbetsgivare?

Du som arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att du är ansvarig för att hjälpa medarbetare som fått nedsatt arbetsförmåga till följd av sjukdom eller skada, eller som är sjukskrivna och i behov av rehabilitering för att återgå i arbete. För att uppfylla rehabiliteringsansvaret som arbetsgivare kan du ta hjälp av företagshälsovården. Företagshälsan kan erbjuda både förebyggande insatser och rehabiliteringsinsatser.

Vad är bidraget för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?

När du som arbetsgivare anlitar företagshälsan eller motsvarande godkänd aktör för att förebygga och förkorta ohälsa och sjukfrånvaro kan du få bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Syftet med bidraget är att göra det lättare för dig att agera direkt när du ser tecken på ohälsa hos en medarbetare. Till exempel kan du använda bidraget till att upprätta en plan för återgång i arbete, stödjande samtal, och även praktiska insatser såsom fysisk anpassning på arbetsplatsen. 

Åtgärder som omfattas av rehabiliteringsstödet:

  • Utreda ohälsa hos medarbetaren
  • Utreda behov för att anpassa arbetsplatsen eller återgå till jobb
  • Upprätta en plan för återgång till arbete efter sjukskrivning
  • Erbjuda stödsamtal för att medarbetaren ska kunna återgå till arbetet 
  • Ta in en rehabiliteringskoordinator som hanterar arbetsplatsinriktade åtgärder för rehabilitering
  • Göra anpassningar i medarbetarens arbetsuppgifter, arbetstider eller arbetsplats
  • Se över arbetstekniken

Hur får jag bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?

  1. Kontakta en godkänd anordnare. Bidraget är till för dig som anlitat en godkänd anordnare för att förebygga och förkorta ohälsa och sjukfrånvaro. Qurant Företagshälsa är en godkänd anordnare.
  2. Anordnare redovisar genomförda insatser: Anordnaren dokumenterar vilka rehabiliteringsinsatser som har utförts för din medarbetare. Detta underlag ingår i ditt Qurant-abonnemang.
  3. Betala anordnaren och ansök om bidrag: För att få tillgång till bidraget betalar du som arbetsgivare anordnaren för genomförda insatser. Sedan kan du få tillbaka hälften av pengarna av Försäkringskassan.
  4. Ansök om bidraget: Ansök om bidraget för innevarande år hos Försäkringskassan senast 1a februari nästkommande år.

Du kan få tillbaka hälften av summan du spenderat på åtgärder som omfattas av rehabiliteringsstödet. Dock högst 10 000 SEK per anställd och år och högst 200 000 SEK som arbetsgivare per år.

Se vårt webbinarium om arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd.

Hur kan Qurant hjälpa mig i rehabiliteringsprocessen?

Vi på Qurant hjälper dig som arbetsgivare att uppfylla ditt rehabiliteringsansvar. Vi stöttar både chefer och medarbetare från första sjukdagen till avslutad rehabilitering. Bland annat erbjuder vi:

  • Samtal från första sjukdagen för att tidigt upptäcka ohälsa och se till att medarbetare får rätt hjälp direkt
  • Automatiska påminnelser för att säkerställa att rehabprocessen hanteras korrekt 
  • Vi dokumenterar uppgifter och insatser i Hälsoportalens rehabmodul 
  • En dedikerad företagssjuksköterska som assisterar med rådgivning och bokning av vårdtjänster. Vidare finns vi med som ett stöd när chefen sätter upp en plan för rehabilitering
  • En rehabkoordinator som hjälper medarbetare och chef att navigera genom rehabiliteringsprocessen

Vi tar även fram underlaget som du behöver för att du ska kunna ansöka om bidrag för arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Vidare hjälper och stöttar vi dig genom ansökan, helt utan extra kostnad.

Kontakta oss för att få veta mer om hur vi underlättar rehabiliteringsprocessen. 

Läs mer:

Ditt rehabiliteringsansvar som arbetsgivare

Minska långtidssjukskrivningar med bättre rehabiliteringsprocesser

ERIKA GIDÉN

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR