Psykisk hälsa

5 råd till chefer: Så undviker du att bränna ut dig

Annah Thunberg

Många chefer har en ansträngd arbetsmiljö med höga krav. Vad kan de själva göra för att undvika stressjukdom? Här kommer fem värdefulla råd från ledarskapscoachen och tidigare LSS-chefen Annah Thunberg.

Ett arbete med höga krav och lite stöd kombinerat med låg kontroll kallas på fackspråk för ett arbete med hög anspänning. Sådana jobb ökar risken för stress och utmattningssyndrom.

Idag är var femte omsorgschef nära att gå in i väggen. Enligt Visions arbetsmiljöundersökning, som besvarats av nära 1 000 chefsmedlemmar, upplever de just höga krav, saknar kontroll och får för lite stöd. Även chefer i andra branscher har liknande utmaningar.

Ledarskapscoachen Annah Thunberg driver podcasten Ledarlabbet och har tidigare varit enhetschef inom LSS. Här delar hon med sig av fem tips för att skapa en mer hållbar arbetsmiljö för chefer.

1. Bygg goda basrutiner

Skapa en bra basstruktur av rutiner och kommunikationskanaler – och för in tidsbestämda arbetsuppgifter i kalendern.
– Att ge uppgifter en tid och plats skapar en känsla av kontroll. Det är vanligt att chefer känner sig lite kidnappade av allt som händer. Så ett sätt att skapa kontroll och förutsägbarhet är att avsätta tid.

Det gör dig också till en tydligare ledare, menar Annah Thunberg.
– Då vet man hur lång tid ett möte ska ta och vad det kommer innehålla. Ifrågasätt också mötesinbjudningar du själv får. Behöver du vara med på hela mötet? Kan mötet bli ett mejl? Fråga om mål och syfte med mötet.

2. Signalera vid hög arbetsbelastning

För hög arbetsbelastning tas ofta upp som en riskfaktor, men kan vara svår att påverka. Dessutom beror det på hur arbetsbelastningen ser ut. Tre mentalt krävande uppgifter kan kännas mer betungande än tjugo mer rutinartade dito. Kom ihåg att arbetsgivaren har ansvaret för att skapa en god arbetsmiljö, även för cheferna.
– Om du upplever att ditt chefsarbetande är för belastande så måste du signalera det i organisationen, till HR eller din egen chef.

Externt chefsstöd kan också vara värdefullt när det kommer till att förebygga utmattning. Det finns hjälp att få, både genom vårdcentralen och företagshälsan.
– Berätta hur det är och vad du behöver. Bit inte bara ihop utan be om stöttning, säger Annah Thunberg.

3. Utveckla medarbetarskapet för att få mer tid

En annan riskfaktor är för många underställda. Att chefen helt enkelt inte hinner med att vara den ledare hen vill för sina medarbetare. Annah Thunberg tycker att det är klokt att investera i att utveckla medarbetarskapet i organisationen.
– Ju starkare medarbetare vi kan bygga, desto bättre kan de leda sig själv – utan att vi för den sakens skull överger dem. Vi ska inte bli passiva som ledare, men det blir lättare om du som ledare inte hela tiden behöver vara på plats utan ger mandat och har tillit till att människor kan arbeta självständigt också.

4. Syna dina förväntningar och ambitioner

Ett sätt att förhålla dig till en arbetssituation där bollarna du jonglerar känns övermäktiga, är att så gott det går försöka anpassa dig till de ambitioner och förutsättningar du har.
– Många chefer känner dåligt samvete och otillräcklighet, vilket lägger sig som ännu ett krav över dem. Här behöver man arbeta med sina egna förväntningar och ambitioner och anpassa dem efter den verklighet man står i, så att kraven vi själva lägger på oss blir rimliga. Det är inte hållbart att alltid känna sig otillräcklig eller att inte duga.

Otillräckliga resurser är ytterligare en faktor som kan leda till utmattning. Här behöver många chefer ta efter devisen att göra det man kan, med det man har, där man är.
– Det är vanligt att känna att man inte har tillräckliga resurser. Här får man utmana sig att lägga undan frustrationen och försöka tänka konstruktivt och optimistiskt, även om det känns svårt.

5. Sök stöd och bekräftelse

Att ha möjligheten att ventilera och få en bekräftelse på att det man går igenom är tufft kan göra stor skillnad för måendet.
– Det finns en bild som jag tycker mycket om: första bilden visar ett trassel av negativa känslor, på bild två pratar personen med någon och på bild tre har trasslet blivit ett fint garnnystan. Det är det som händer när vi pratar med någon som bekräftar oss. Det ger oss en chans att tömma systemet, säger Annah Thunberg.

Chefer anslutna till Qurant har tillgång till vårt erfarna chefsstödsteam; en uppskattad resurs vid frågor kring personalärenden, hälsa, utredningar och konflikter. Vill du veta mer om hur en nytänkande företagshälsa kan stötta era chefer och medarbetare? Boka ett möte med oss. 

FAKTA

Tecken på att du riskerar utmattning (oavsett om du är chef eller medarbetare)

  • Brist på energi och en stor trötthet som inte går att vila bort
  • Känsla av utmattning
  • Svårigheter att somna på kvällen eller många uppvaknanden under natten
  • Nära till irritation, oro och nedstämdhet
  • Ångestkänslor
  • Glömska och koncentrationssvårigheter
  • Problem med att planera och genomföra uppgifter
  • Fysiska besvär som hjärtklappning, yrsel och värk
  • Känslighet för sinnesintryck som ljud och ljus
  • Besvär från magen och tarmarna
  • Ökad känslighet för infektioner
  • Minskad sexlust
  • Undvikande av sociala kontakter som att umgås med vänner

Källor: 1177, Hjärnfonden

Läs även:

Utmattningssyndrom del 1: Fånga upp tidiga signaler på arbetsplatsen
Utmattningssyndrom del 2: Fem förebyggande råd till chefer
Utmattningssyndrom del 3: Så stöttar du stressade medarbetare

JENNIE JENSEN
Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR