Illustration av kvinna som sitter med en mobiltelefon

Nyhetsbrev

Få de senaste artiklarna om hälsa, arbetsmiljö och ledarskap

blogg-img (1)

Psykisk hälsa

Vad har jag som arbetsgivare för ansvar vid psykisk ohälsa?

Psykisk ohälsa på jobbet är en av dagens största utmaningar. Stress, utmattning och ångest har blivit vanliga orsaker till sjukskrivning, och bakom varje frånvarodag finns både mänskliga och organisatoriska kostnader. ...

blogg-img (4)

Arbetsmiljö

Så påverkar mikrostress hjärnan på jobbet

Du kollar mejlen mitt i ett samtal och det känns bara som en liten grej. Men varje gång du blir avbruten under dagen sker något i hjärnan. Det stjäl fokus, ...

blogg-img (2)

Psykisk hälsa

Så tar du som chef semester utan stress 

Du vet det redan. För mycket stress sliter och återhämtning bygger upp. Men att som chef faktiskt stänga av helt från jobbet är lättare sagt än gjort. Det är många ...

qurant-new-dashboard-2

Nyheter

Qurant tar in kapital för att skala upp nästa generations företagshälsa

Det svenska HR-techbolaget Qurant genomför i dagarna en nyemission på 30 miljoner kronor. Kapitalet ska användas till att fortsätta utmana en traditionell bransch genom ett helhetserbjudande för medarbetarhälsa, där företagshälsa ...

blogg-img (3)

Sjukfrånvaro

Mina medarbetare sjukanmäler sig när det är fint väder – vad kan jag göra? 

Solen är framme, temperaturen stiger och samtidigt ökar sjukanmälningarna. Som chef är det lätt att känna sig frustrerad, och fler arbetsgivare berättar om samma mönster. Framförallt yngre medarbetare verkar sjukanmäla ...

blogg-img (2)

Arbetsmiljö

Så stöttar du medarbetare inom LGBTQIA+

Att kunna vara öppen med vem man är borde vara en självklarhet. Men för många inom LGBTQIA+ är just arbetsplatsen en plats där man väljer att dölja sin identitet. Av ...

blogg-img (1)

Arbetsmiljö

Arbetsmiljörisker på kontor – 4 vanliga fällor

Säg ”arbetsmiljörisk” och många tänker på hjälm, skyddsskor och gula västar. Men även kontorsjobb kommer med sina egna risker – de bara smyger sig på tystare. Psykisk ohälsa, framför allt ...

friskfaktorer på arbetsplatsen

Arbetsmiljö

Friskfaktorer på jobbet – vad håller oss friska, pigga och engagerade?

Vi pratar ofta om det som gör oss sjuka på jobbet – stress, otydlighet, för höga krav. Men vad händer om vi vänder på det? Vad håller dina medarbetare friska, ...

så funkar systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljö

Har ni rutinerna på plats? Så funkar systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)

Att jobba strukturerat med arbetsmiljön är grunden till en hållbar och trivsam arbetsplats. Det gäller oavsett om du driver ett mindre företag eller ansvarar för en större organisation. Med systematiskt ...

blogg-img (7)

Ledarskap

Hälsosamtal: Viktigt att tänka på inför samtalet 

Hälsosamtal eller omtankessamtal – kärt barn har många namn. Vi på Qurant brukar kalla det hälsosamtal, men det är i grunden samma sak som ett omtankessamtal. Oavsett vad man väljer ...

Nyhetsbrev

Få senaste nytt från oss om personal och hälsa

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR