Nyhetsbrev
Få de senaste artiklarna om hälsa, arbetsmiljö och ledarskap

Vad har jag som arbetsgivare för ansvar vid psykisk ohälsa?
Psykisk ohälsa på jobbet är en av dagens största utmaningar. Stress, utmattning och ångest har blivit vanliga orsaker till sjukskrivning, och bakom varje frånvarodag finns både mänskliga och organisatoriska kostnader. ...

Så påverkar mikrostress hjärnan på jobbet
Du kollar mejlen mitt i ett samtal och det känns bara som en liten grej. Men varje gång du blir avbruten under dagen sker något i hjärnan. Det stjäl fokus, ...

Så tar du som chef semester utan stress
Du vet det redan. För mycket stress sliter och återhämtning bygger upp. Men att som chef faktiskt stänga av helt från jobbet är lättare sagt än gjort. Det är många ...

Qurant tar in kapital för att skala upp nästa generations företagshälsa
Det svenska HR-techbolaget Qurant genomför i dagarna en nyemission på 30 miljoner kronor. Kapitalet ska användas till att fortsätta utmana en traditionell bransch genom ett helhetserbjudande för medarbetarhälsa, där företagshälsa ...

Mina medarbetare sjukanmäler sig när det är fint väder – vad kan jag göra?
Solen är framme, temperaturen stiger och samtidigt ökar sjukanmälningarna. Som chef är det lätt att känna sig frustrerad, och fler arbetsgivare berättar om samma mönster. Framförallt yngre medarbetare verkar sjukanmäla ...

Så stöttar du medarbetare inom LGBTQIA+
Att kunna vara öppen med vem man är borde vara en självklarhet. Men för många inom LGBTQIA+ är just arbetsplatsen en plats där man väljer att dölja sin identitet. Av ...

Arbetsmiljörisker på kontor – 4 vanliga fällor
Säg ”arbetsmiljörisk” och många tänker på hjälm, skyddsskor och gula västar. Men även kontorsjobb kommer med sina egna risker – de bara smyger sig på tystare. Psykisk ohälsa, framför allt ...

Friskfaktorer på jobbet – vad håller oss friska, pigga och engagerade?
Vi pratar ofta om det som gör oss sjuka på jobbet – stress, otydlighet, för höga krav. Men vad händer om vi vänder på det? Vad håller dina medarbetare friska, ...

Har ni rutinerna på plats? Så funkar systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Att jobba strukturerat med arbetsmiljön är grunden till en hållbar och trivsam arbetsplats. Det gäller oavsett om du driver ett mindre företag eller ansvarar för en större organisation. Med systematiskt ...

Hälsosamtal: Viktigt att tänka på inför samtalet
Hälsosamtal eller omtankessamtal – kärt barn har många namn. Vi på Qurant brukar kalla det hälsosamtal, men det är i grunden samma sak som ett omtankessamtal. Oavsett vad man väljer ...
Få senaste nytt från oss om personal och hälsa
”*” anger obligatoriska fält
Vi delar aldrig din e-post eller skickar spam. Läs mer om integritet och GDPR